יום ראשון, 19 באפריל 2009

לא אקטואלי - 26.12.08

פרסומי ניסא
את סיורי הסליחות הקיציים בסמטאותיה הציוריות של ירושלים כבר כולם מכירים. את איחורו הלא אופנתי של החורף ניתן לנצל השנה לטובת המקבילה החורפית, אלו הם סיורי החנוכיות והרי לכם עוד סיבה לבקר בעיר הקודש. כל מה שנדרש הוא להגיע לנחלאות, הרובע היהודי, משכנות שאננים או כל שכונה יהודית אחרת, בשעת השקיעה, ולשוטט באופן חופשי בין האורות המרצדים על רקע האבן הירושלמית. בניגוד לסיורי הסליחות המתקיימים בשעות מוזרות, סיורי החנוכיות מסתיימים מספיק מוקדם בכדי לנצל את הערב לבילויים נוספים בבירה. השמועות מספרות שניתן לערוך סיורים דומים גם בשכונותיה של בני ברק.
כלבי השמירה
'האגודה לזכות הציבור לדעת' הינו ארגון שממלא את תפקיד כלב השמירה של כלבי השמירה של הדמוקרטיה. למדור זה הגיעו שמועות שהתקשורת שמאלנית, ומסתבר שגם החברים שהקימו את 'לדעת' שמעו על כך. 'לדעת' מתיימרת לעקוב אחר דיווחים והטיות בכלי התקשורת על מנת ליצור עולם תקשורת מאוזן יותר. אחד האמצעים בהם נוקטת האגודה היא הענקת שני פרסים כספיים: אחד לביקורת התקשורת והאחר לתקשורת כלכלית איכותית. הגשת מועמדים מתבצעת דרך אתר האינטרנט של הארגון בימים הקרובים בלבד.
הודו לה'
במלאות שלושים לטבח בבית חב"ד במומבאיי, ארגון בתי חב"ד הודו מארגן ערב זכרון והצדעה במוצ"ש חנוכה בהאנגר 11 שבנמל תל אביב. אהוד בנאי ואומנים נוספים ישתתפו. הכניסה, ברוח בית חב"ד, חופשית.
נתון לפרשנות
נראה כי לאחר פרסום רשימת הבית היהודי, החליטו כמה פרעונים להלחם בשם הצדק במפלגה החדשה. אלה טוענים: "כיצד שלציבור המתנחלים שמהווה פחות מרבע מפוטנציאל המצביעים למפלגה יש שישה נציגים בעשיריה הראשונה?!", ואלה מחזיקים אחריהם "כיצד המפד"ל לה היו רק שליש מהמנדטים בכנסת היוצאת, זוכה לייצוג של שלושה בעלי שפמים בשישיה הראשונה?!". אלה ואלה מזכירים את התנהגותו של פרעה בפרשת השבוע: "וְהִנֵּה מִן-הַיְאֹר, עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה, וּבְרִיאֹת בָּשָׂר... וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת, עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן-הַיְאֹר, רָעוֹת מַרְאֶה, וְדַקּוֹת בָּשָׂר... וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת, רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר, אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת, יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת ; וַיִּיקַץ, פַּרְעֹה". כשזה נוגע אליו, נראה כי פרעה מגלה רגישות רבה לחוסר הצדק המשווע הנגלה אליו בחלום: מה פתאום ששבע פרות דקות בשר תעלמנה את שבע הפרות יפות הבריאות, כמו שמגדירן המקרא בתקינות פוליטית מרשימה? המקרא מלמד אותנו שלכל אדם, אפילו הוא מלך, יכול שתהיה תחושה שדפקו אותו.
יונתן כבר לא קטן
נכון שתמיד רצית להתקשר לבית הלבן? עכשיו זה אפשרי! בועד להשבת יהונתן פולארד הביתה ארגנו קומבינה להתקשר לבית הלבן בעלות של שיחה מקומית בישראל. מספר הקסם הוא 077-5664305. הטענה היא שלקראת פרישתו של הנשיא בוש, נפתח חלון הזדמנויות לשחרורו של יהונתן פולארד. איני יודע אם אמת בדבר, בעיקר במצב בו אין שום סיבה לנשיא אמריקאי להענות לבקשה שראש ממשלה ישראלי מעולם לא העביר אליו. אבל אם אפשר להגשים חלום קטן שלי, שיכול לעזור להגשים חלום גדול של אחד משליחי העם היהודי, אז למה לא? למי שמעוניין להדר במצווה ולהפרד אישית גם מאהוד אולמרט מוזמן להתקשר למספר הבא: 02-6705555.
נודדים
לאחר שנים של טמינת ראש בחול וניסיונות להתעלם מהסוגייה הבדואית בנגב, החליטה מדינת ישראל לעשות מעשה ולוותר על עקרונותיה של כל מדינה דמוקרטית, שומרת חוק ובעלת מנהל תקין. כאילו לא די בהמלצותיה של ועדת גולדברג להכשיר את הבנייה הלא חוקית של הבדואים בנגב, ועוד בטרם החליטה הממשלה לאמץ את המסקנות, הודיעה המדינה, באמצעות היועץ המשפטי לממשלה, כי בעקבות עתירת עדאלה היא מתחייבת לסלול כבישים לכל בתי הספר ומרכזי השירותים בכפרים הלא מוכרים בנגב. בעיית הבדואים היא הפתרון עבור המתנחלים במאחזים הלא חוקיים, אליבא דוח המאחזים של הגברת הלא פוליטית דאז, עו"ד טליה ששון. ודי לחכימא ברמיזה.
בודדים
תושבי המאחזים הלא חוקיים אינם בודדים במערכה זו. באותה סירה נמצאים גם חוות הבודדים שבנגב. למרות שכל מפעל חוות הנודדים בנגב הוקם בתמיכה של מדינת ישראל, מכיוון שטרם הומצאו כל האישורים הדרושים, מבקש היועץ המשפטי לממשלה לפעול נגדם. יש יסוד מאד מוצק להניח כי בג"צ מסרב להכיר בטיעון כי המדינה אשרה ותמכה באופן אקטיבי בכל מפעל חוות הבודדים, משום שאז יהיה צורך להכיר בחוקיות המאחזים. כעת, על בסיס עקרון השיוויון, יכולים המתנחלים בשומרון ובנגב לדרוש דין זהה לזה שהוחל על ההתיישבות הבדואית.
מעשה ברב
מעשה באדם שגם רב וגם פרופסור היה, וביקשו הרבים למנותו שליח עליהם. הלך הרב אל רבו שלו ושאלו: "רבי, עכשיו כשנתמניתי לשליח הציבור, כיצד ראוי שיקראוני – האם הפרופסור הרב או שמא הרב הפרופסור?" ענה לו הרב: "אין נפקא מינה לדבר, משום בחירות סמוכות. יעלה בידך – לשר ימנוך. לא יעלה בידך – אפילו ח"כ לא יכנוך."
מגזר שלישי
נפגעים גדולים כתוצאה מהמשבר הכלכלי הם אותן עמותות המתבססות על תרומות. חלק גדול מהקרנות שתמכו בארגונים השונים איבדו חלק גדול מהונן כתוצאה מכך שגם הן היו מושקעות בבורסות השונות. גם התורמים הפרטיים שהכנסתם נפגעה מקטינים את הסיוע, בעיקר אלו שלאור הפסדיהם לא יכולים להציג רווחים ולכן גם לא יוכלו לממש את ההטבות במס על תרומותיהם. מי שמנסים לעזור לעמותות השונות להשאר עם הראש מעל למים, הם אותם גופים המספקים שירותים לכלל המלכ"רים בישראל, דוגמת 'מנהיגות אזרחית' ומכון 'שיתופים' המתיימרים לעזור להתמקצעות המגזר השלישי, כמו גם 'הזוית השלישית' המספקת דיווחים שוטפים וכלי עבודה לפעילי העמותות.
קהילות מתועדות
סטודנטים שכבר חושבים על תכניותיהם בקיץ, ומעוניינים בהרפתקה קצת אחרת מוזמנים ליטול חלק בפרוייקט אותו מקיימים קרן אבי-חי ומרכז זלמן שזר לתולדות ישראל. מדי שנה, נבחרת קבוצת סטודנטים למשימת תיעוד שרידיהן של מה שהיה פעם קהילות יהודיות מפוארות. במסגרת התכנית נדרשים המתנדבים להשתתף במפגשי הכשרה ולשהות במשך כשלושה שבועות במקומות שכבר אף אחד לא זוכר שפעם שהיו שם יהודים. השנה נבחרו כיעדים צ'רנוביץ שבאוקראינה ואוזבקיסטן. מסוג המקומות שספק אם למי מאיתנו יצא להגיע לשם. ההרשמה מתבצעת דרך אתר האינטרנט של מרכז שזר עד אמצע ינואר.
קהילות יעודיות
סטודנטים שנמצאים לקראת סוף לימודיהם וחושבים חו"ל יותר בגדול, מוזמנים לקחת בתכנית עמי"ת מטעם הלל. זהו ארגון שמטרתו היא חיזוק הזהות היהודית בקרב סטודנטים יהודים בכל העולם. במסגרת תכנית עמי"ת מגויסים סטודנטים שמעוניינים לצאת לשנת שליחות באחד מבתי הלל באמריקה ולעסוק במעורבות חברתית, ציונות, יהדות ושאר מילים גסות. ההרשמה בעיצומה.
קהילות מדומיינות
את הפייסבוק כולם כבר מכירים. הדבר הבא הוא רשתות חברתיות יעודיות. מדובר באתרי אינטרנט שמאגדים קבוצות של חברים בעלי אג'נדה מסויימת. דוגמא לרשת יעודית כזו היא הרשת היהודית, המתכנה בשם הדו-משמעי KolDor. רשת זו מורכבת מחבורה של יהודים מכל קצוות הגלובוס שהמחבר ביניהם היא מחויבותם לעולם היהודי ולקהילות ברחבי העולם. רשת צעירה יותר המיועדת לקהל הישראלי היא 'שינוי ירוק', המתיימרת להיות הרשת החברתית-סביבתית של ישראל. החסרון הוא שצריך להרשם לכל רשת כזו בנפרד. התחושה שלי היא שהדבר הבא הבא תהיה רשת שתאחד את כל אותן רשתות. אולי אפילו יקראו לה פייסבוק.
כתב בלי עט
דרך נוספת לגבש קהילות דרך רשת האינטרנט היא כתבי עת מקוונים. בדומה לרשתות החברתיות, גם לכתבי העת יש סדר יום עצמאי המאחד סביבו קהילת כותבים וקוראים. היתרון של כתב עת מקוון טמון ביכולתו להוות פלטפורמה דינמית לדיון סביב הנושאים הנידונים באמצעות תגובות ופורומים. כחלק מהרנסנס של הציונות בעת הזו, קמו להם שני כתבי עת ברוח לאומית: האחד הוא 'מראה', מגזין בן חצי שנה העוסק בענייני מדינה, חברה ותרבות, והשני הוא 'הציוני הצעיר' בן החודש, המתיימר להיות כתב עת למחשבה ציונית ברוח צעירה. באמצעות מיזמים מסוג זה, ציבור הקוראים מוזמן להצטרף לציבור הכותבים.
חוצה יהודה
שנה עברה מאז נרצחו דוד רובין ואחיקם עמיחי הי"ד בזמן שטיילו בנחל תלם שבהרי יהודה. להנצחתם ולזכרם, ארגנו חבריהם במהלך שנה זו טיולים בימי שישי עבור הציבור הרחב. הטיולים נערכו ברחבי השומרון, בנימין ויהודה ולקראת יום השנה הקרב מארגנים החברים טיול בן יומיים שתחילתו בקרית ארבע, וסופו בטקס אזכרה לדוד ואחיקם בהר הרצל. הטיול יערך בי"ח-י"ט בטבת (14-15.1), להרשמה: tuil100@gmail.com.
סילבסטר?
חנוכה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה