יום שישי, 22 במאי 2009

לא אקטואלי - 22.05.09

אחדות ישראל
כפי שכבר נכתב פה בשבועות האחרונים, לרפורמה המתוכננת במינהל מקרקעי ישראל צדדים בעייתיים רבים. לזכותה של הרפורמה ייאמר כי היא מאחדת מתנגדים אידיאולוגיים מכלל גווני הקשת: ציוניים, א-ציוניים, פוסט-ציוניים ואפילו אנטי ציוניים. ביום ראשון ניתן יהיה לחזות בפלא מקרוב, בכנס איחוד נדיר המאורגן על ידי האגודה לצדק חלוקתי שייערך באוניברסיטת תל-אביב.

תכנון נכון
אחת ההחלטות האחרונות של ממשלת אולמרט הייתה להקים ועדת היגוי אשר תציע מדיניות לחיזוק הקשר בין מדינת ישראל ויהודי התפוצות. את המשימה הלא פשוטה, הטילה הממשלה על 'המכון לתכנון מדיניות עם יהודי'. קברניטי המכון אשר הבינו כי בדיונים מסוג זה חובה לשתף גם את דור העתיד של העם היהודי, יוזמים בימים אלה מפגשים עם צעירים יהודים, צברים ועולים חדשים, על מנת ללמוד מה דעתו של הדור הצעיר בעניין. התובנה העיקרית עימה אני יצאתי מהדיון בו השתתפתי היא כי הסוכנות היהודית, הרואה עצמה כאמונה על שותפות יהודי העולם למען יהדות העולם ואשר נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי העולמי, תצטרך להתאים עצמה לסדר החדש בעולם היהודי. אחת האפשרויות היא שהסוכנות תנסה לייצר מקורות הכנסה באמצעות השקעה במיזמים חדשניים שמטרתם שיפור רווחת העם היהודי ותשואה פוטנציאלית בצידם. דוגמא כזו יכולה להיות רדיו אינטרנטי יהודי אשר יקבל את החומרים לשידור מסטודנטים יהודים בכל העולם, נציגי קהילות וכד'. די לו לפרוייקט מוצלח מסוג זה להחזיר את ההשקעה בקמפיין פרסומות למיזמים נוספים, לדוגמא, חילופי בתים בין יהודים מישראל ליהודים בעולם לתקופת חופשת החגים.

במקום ללמוד
לא פעם נכתב פה אודות רוחות פוסט ציוניות אשר נושבות בין כתלי מוסדות האקדמיה בישראל. דוגמא בולטת ומתריסה היא עמותת 'במקום' אשר בשיתוף עם 'הוועד הישראלי נגד הריסת בתים', מעבירים בסמסמט הנוכחי זו הפעם הראשונה קורס לתלמידי בצלאל העוסק בתכנון עירוני ואדריכלי בירושלים המזרחית ובהיבטים שונים של זכויות אדם בהקשר זה. למיטב ידיעתי, זהו מקרה ראשון בו תעמולה פרו-פלסטינית פוליטית מגיעה לאקדמיה מהדלת הראשית, ולא במסגרת כל מיני כנסים פסודו-מקצועיים, או מרצים מן המניין המביעים את דעותיהם הקיצוניות בפני התלמידים.
במקום 'במקום'
מי שזיהו מגמה זו כבר לפני זמן רב, הם אנשי מרכז שלם, אשר פועלים ב-15 שנים האחרונות על מנת לפתח את הרעיונות הנדרשים כדי להוביל את העם היהודי בעשורים הקרובים. אחת הדרכים בהן פועל מרכז שלם להשגת מטרה זו היא הכשרת צעירים המהווים עתודה אקדמית, תקשורתית וציבורית. פעילות מסוג זה נערכה השבוע בחסות מכון אדלסון למחקרים אסטרטגיים, אחד ממכוני המחקר החוסים תחת כנפי מרכז שלם. היה זה סמינר בן יומיים, בו נהנו המשתתפים הצעירים ממבחר הרצאות ודיונים אשר נסובו סביב עתיד הדמוקרטיה הליברלית במזרח התיכון. להלן מספר הבהקים.

פיתרון הדמוקרטיה
אחת ההרצאות המרכזיות הועברה על ידי נתן שרנסקי, אשר ספרו 'יתרון הדמוקרטיה' זכה לפופולריות רבה בארץ ובעולם. בספר מסביר שרנסקי כיצד בכוחה של החירות לגבור על עריצות וטרור ובאופן יותר פרטני, מדוע תהליכי דמוקרטיזציה במשטרים דיקטטוריים מהווים תנאי לשלום אמיתי בין עמים. בהרצאה מרתקת, שניתן לשמוע רק ממי שעסק בנושא במשך תשע שנות מאסר בעוון היותו לוחם חופש, הפליא שרנסקי להסביר מדוע בדמוקרטיה ליברלית, בחירות אינן חזות הכל ומהוות אומנם תנאי הכרחי, אך וודאי שאינן תנאי מספק.

דילמת האסיר
אחת מטענותיו של שרנסקי הינה כי במשטרים רודניים, חלק גדול מהאוכלוסיה פועל בשיטת אחד בפה ואחד בלב. דהיינו מתנגד בליבו למשטר, אך מכיון שאינו מאמין באפשרות המעשית להחליפו, הוא מאמץ את דפוסי התנהגות של המשטר. למעשה, זהו מצב אותו ניתן לתאר באמצעות תורת המשחקים ומודל דילמת האסיר, בו שני אסירים, אשר ביניהם אין אפשרות לקיים תקשורת, דואגים כל אחד לעצמו, ומשיגים תועלת פחותה מזו שהיו יכולים להשיג לו היו משתפים פעולה. כמו בדילמת האסיר הקלאסית, כך גם בניסיון לקדם תהליכי דמוקרטיזציה בחברה רודנית, יש לפעול על מנת ליצור תקשורת אמינה ובטוחה בין המשתתפים. המשטרים הטוטליטריים מבינים זאת היטב, וזהו המקור לחששות הגדולים מרשת האינטרנט המאפשרת לשכבה גדולה באוכלוסיה להאמין ביכולתה, להתאגד ולקחת חלק פעיל בהתנגדותה למשטר.

ראיס-טוקרטיה
במהלך הדיונים אודות ההיתכנות לכינונה של דמוקרטיה ליברלית ברשות הפלסטינית, ציטט אהוד יערי, כתב חדשות ערוץ 2 לענייני ערבים, את ידידיו הפלסטיניים אשר טוענים כי הדמוקרטיה אותה הנהיג בזמנו יאסר ערפאת איפשרה להתווכח עם המנהיג, אך אסרה להתווכח על זהות המנהיג. את המושג שבכותרת הציע יערי כשם לשיטת משטר מקורית זו. באמצעות הדוגמאות שהביא, המחיש יערי את שני הצדדים של מטבע הדמוקרטיה בחברה המוסלמית. מצד אחד, בבחירות בכווית, מדינה אשר לא איפשרה זכות הצבעה לנשים עד 2005, נבחרו לראשונה נשים לפרלמנט. מן הצד שני והפחות ורוד, טוען יערי, שאם יערכו הבחירות ברשות הפלסטינית היום, החמאס ינצח גם ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה. בעוד שביו"ש המניע העיקרי יהיה האכזבה מהפתח, ברצועת עזה המניע יהיה הקליע אשר באקדחי אנשי החמאס ברצועה.
שתי מדינות לשני עמים
אחד הרעיונות המקוריים שהועלו בהקשר של הסכסוך היהודי-פלסטיני היה של מר וליד סאלם, פלסטיני המנהל מרכז לדמוקרטיה ופיתוח קהילתי. סאלם טען כי לא ניתן לקיים יישות פוליטית אחת עבור הפלסטינים בעזה ועבור הפלסטינים ביהודה ושומרון, בשל הפערים הגיאוגרפיים והתרבותיים בין שתי החברות, ולכן יש להקים שתי יישויות נפרדות אשר יאוגדו תחת קונפדרציה משותפת. לשיטה זו אני מציע לקרוא "הפרד ו(רק אז)אמשול".
להבין ערבית
הוכחות נוספות לקיומן של רוחות ליברליות הנושבות בחברה הערבית והמוסלמית ברחבי העולם ניתן למצוא באתר האינטרנט שהקים עידן ברין, בשם "זווית אחרת". אתר זה מתיימר להביא זוויות ראייה אלטרנטיביות בעולם הערבי כפי שהן באות לידי ביטוי בכלי התקשורת הערביים. המחשה נוספת ניתן לקבל דרך צפייה בסרט הפופולרי ביותר בעולם הערבי בשנים האחרונות, הסרט המצרי, 'בית יעקוביאן'. הסרט, המבוסס על ספר בעל אותו שם, מביא את סיפורם של תושבי בניין בקהיר המהווים דגם מוקטן של החברה המצרית.

תגובה 1:

  1. אופטימי, לא גזעני ובלי עדות מובהקת לעבודת אלילים. אתה עוד תוציא לימין הישראלי שם רע ;)
    ובנוסף, אתה כותב מעולה.

    השבמחק