יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

לא אקטואלי - 27.08.10

ח' ח'
לקראת פתיחת שנת הלימודים שתתחיל ביום רביעי הקרוב, מוקדש המדור לנושאי חינוך שונים ומגוונים. בראש ובראשונה מגיע חיזוק חיובי למי שעומד כיום בראש מערכת החינוך, הוא השר גדעון סער, ולו בשל העובדה שבמידה ולא יהיו תקלות מיוחדות, זו תהיה הפעם השנייה ברציפות ששנת הלימודים בבתי הספר נפתחות ללא שביתה. אם זכרוני אינו מטעה אותי, דבר כזה לא קרה מאז שרן ארז פקח את עיניו לראשונה ושמע קולות המצווים עליו שלא לנטוש את כסאו בארגון המורים ויהי מה.

שפה עליונה
מעבר לכך שגדעון סער הוא מנהל טוב, נראה שהוא גם מבין דבר או שניים בענייני חינוך וציונות. יש לכך דוגמאות רבות. אחת מהן היא הכרזתו של שר החינוך על השנה הקרובה כשנת השפה העברית, וזאת במטרה לחזק את הזהות היהודית בקרב התלמידים. בין שלל הפעילויות המתוכננות לשנה הקרובה, מיועד להיערך חידון ארצי לניבים בין תלמידי כיתות ח'-י'. המעוניינים להתכונן כבר כעת, מוזמנים לגלוש לאתר החביב 'ניבונכון' שכולל בתוכו מילון מונחים עשיר כקורח.

מן השפה ולחוץ
שפה נוספת אותה ראוי שתלמידי ישראל ילמדו היא השפה הערבית, ורצוי זו המדוברת. כיום מתרכזים הלימודים בשפה הערבית הספרותית והשנה מרחיב משרד החינוך את הלימודים בצפון הארץ, בה מוקדמים לימודי החובה של השפה לכיתה ה'. אחרי הכול, הסיכוי שמי מאיתנו ירצה להחליף משפט או יותר בערבית עם אחד מבני-דודנו, גדול בהרבה מהסיכוי שנקרא ספר בערבית. המצב כיום, בו הצעירים שיודעים ערבית לומדים זאת כמעט אך ורק במסגרת שירותם הצבאי הוא אבסורדי ולא מאפשר לחברה היהודית להתחיל להבין את הלכי הרוח בקרב מיליוני הערבים שמקיפים אותנו.

בזכות החינוך

עם פתיחת שנת הלימודים יכול שר החינוך להתפנות לאתגרים חינוכיים-אסטרטגיים קריטיים לעתידה של מדינת ישראל. הראשון שבהם הוא יישומה למעשה של הזכות לחינוך שמופיעה באמנת זכויות הילד, עליה ישראל חתומה מאז 1991. על פי סעיף 28 באמנה, על המדינה לדאוג לכך שהשכלה גבוהה תהיה נגישה לכל על בסיס של כשירות. נכון להיום, הגישה להשכלה הגבוהה חסומה בפני ילדים רבים למשפחות חרדיות על בסיס של חוסר כשירות, והכול בהשגחת עינם הפקוחה (בעוד השנייה עצומה) של הבג"צים והבד"צים השונים. אלא אם אנו חיים בחברה גזענית או שוביניסטית שמניחה שכל הצעירים החרדים (וגם הנשים הערביות) אינם יכולים לרכוש השכלה גבוהה.

לא מאושר
סוגיה בעייתית מאד במערכת החינוך הינה שימוש בספרי לימוד שאינם מאושרים. למרות שהופץ חוזר מנכ"ל בנושא, יש מקרים בהם מורים מחליטים לצפצף על הוראות משרד החינוך וללמד ספרים שלא אושרו. לדוגמא, בחודש שעבר פרסם עיתון הארץ כתבה מפרגנת לתיכון שער הנגב בו משתמשים כמה מהמורים בספר לימוד היסטוריה ששמו 'ללמוד את הנרטיב ההיסטורי של האחר – פלסטינים וישראלים'. הספר בנוי משני טקסטים שמייצגים כל אחד נרטיב אחר: הישראלי והפלסטיני (ומה יעשה ישראלי פלסטיני). מעבר לשמו הבעייתי של הספר, הספר רצוף באי-דיוקים, הנחות יסוד שנויות במחלוקת וטעויות עובדתיות, ובעיקר הנרטיב הישראלי. לדוגמא: על פי הנרטיב הישראלי בספר, הציונות נולדה רק במאה ה-19. במקרים מסוימים, הנרטיב הערבי יותר מתון מזה הישראלי. לדוגמא, על פי הנרטיב הפלסטיני בכיבוש דיר יאסין במלחמת העצמאות נהרגו יותר ממאה ערבים. לעומת זאת, לפי הנרטיב הישראלי, במהלך מלחמת העצמאות "נעשו מעשי טבח, שוד ואונס על ידי לוחמים יהודים. הטבח המפורסם ביותר היה בדיר יאסין שליד ירושלים, שם נרצחו יותר מ-250 ערבים ע"י אנשי אצ"ל ולח"י". כמו כן, הושמטו מהנרטיב הישראלי כמה פרטים חשובים, כמו זו שבפרק על חאג' אמין אל-חוסייני לא מוזכר כל פרט על קשריו עם היטלר והממשל הנאצי. מה מביא ישראלים שפויים ללמוד מספר כזה? אין לי מושג. הפתרונות לממשלת שבדיה שמממנת את הפרויקט.

הנרטיב הדרוזי
בעיה חמורה יותר היא ספרי לימוד מוטים אשר רובם של תלמידי ישראל משתמשים בהם. ספר אחד כזה הוא 'להיות אזרחים בישראל', אשר רצוף בבעיות כפי שתוארו בנייר עמדה של המכון לאסטרטגיה ציונית שעוסק בהוראת האזרחות ופורסם לפני כשנה. את הפרק על החברה הערבית כתב ד"ר אסעד גאנם, ממחברי מסמך 'החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל', שאינו מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית והשורה הראשונה בו מתחילה במילים: 'ישראל היא תולדה של פעולה קולוניאליסטית אותה יזמו האליטות היהודיות-ציוניות באירופה ובמערב...'. דוגמא אחת למה קורה כשלאומן פלסטיני כותב את הפרק על ערביי ישראל היא תת הפרק על הדרוזים, בו מודגש הזרם הבדלני (והקטן) בקרב הדרוזים ש-"מעודד פעילות למען השגת חירותו ועצמאותו של העם הפלסטיני, וקורא לביטול חובת הגיוס של בני העדה הדרוזית לצה"ל".

ממלכתי לא ממלכתי
הבעיות אינן מסתיימות בספרי הלימוד. אפילו המדריכים הכתובים למורים מלאים בהטיות פוסט ציוניות. לדוגמא, בפרק עקרון שלטון החוק במדינה דמוקרטית, מתבקשים המורים ללמד את התלמידים שיש "מדינות דמוקרטיות המכירות בזכותו של אדם לא לציית לחוק מטעמי מצפון ואינן רואות בו עבריין". להזכירכם, מדובר באותם תלמידים ששר החינוך מצפה שמערכת החינוך תעודד אותם לשאת בנטל ולהתגייס לצה"ל. עם ככה מלמדים אזרחות בישראל, אולי הירידה ברמת ההישגים של תלמידי ישראל היא לא אסון כל כך גדול.

בדיחה עצובה
שאלת מיליון הדולר: האם מערכת החינוך נמצאת בתהליכי הפרטה? כן, אם בוחנים זאת בעיניים של תוכניות לימודים עצמאיות ושימוש בעמותות המגזר השלישי על מנת להכניס תכנים לימוד ללא בקרה משמעותית. לא, אם מסתכלים מבחינת המימון: מדינת ישראל מסבסדת את כל מוסדות החינוך תחת המושג המכובס "מוסד מוכר שאינו רשמי".

3 תגובות:

  1. א) אפשר הרחבה על עניין "בזכות החינוך"?
    לא הבנתי מדוע החינוך סגור למגזר החרדי? (אתה מתכוון מבחינת צניעות וחוסר התאמה לאוך החיים הדתי?)

    ב)נו, אז אם ה"נרטיב הפלסטיני" מתון יותר מזה של ישראל, זה לא משהו שאתה דווקא היית שמח עמו?

    ג) לא הבנתי מה הבעיה בכלספר על כך שלדרוזים יש פלג שתומך בהתנתקות מהמדינה. לי זה דווקא נשמע עדיף לדעת כמה שיותר על הלכי הרוח הדרוזיים, במקום לצייר אותם כחבורה מאוחדת ומחוייכת שקשורה ב"שבועת דם" למדינת ישראל, כמו שלימדו אותי.
    (והמהומות בכפרים הדרוזים, וחוסר שלטון החוק הכללי ששורר שם, הוא עדות מצוינת ללמה צריך לדעת את זה).


    ד)גם לא כל כך ברור לי מה רע בללמד על אורחות חיים שונות ועל כך שיש אנשים שמסרבים לחוק מטעמי מצפון. (למרות שבתור גילוי נאות אני חייב להודות שלו היו מצווים עלי לגרש יהודים, הייתי מסרב (או לכל הפחות בצירוף מקרים נדיר הייתי מפתח שפעת עם חום באותו היום)).


    ה) חשבתי שעל הפרטה מסתכלים מבחינת מימון.
    בכל מקרה, בתור אחד שתומך בחינוך ביתי ושזכותי שילדי יתחנכו לפי ערכי (מוזר שדווקא אתה מתנגד לכך), אתה מציע לי לחנך את ילדי רק אם יש לי כסף?



    אשמח מאוד לתגובה.
    תודה :)

    השבמחק
  2. כמה תשובות לכמה שאלות:
    א. חוסר הכשירות בא לידי ביטוי בכך שבוגר החינוך החרדי יתקשה להשתלב בחלק ניכר מהלימודים האקדמיים האפשריים בגלל מחסור בידע בסיסי (מתמטיקה שמופיעה רק בגמרא שטרם הגיעו אליה וכד').
    ב. לא אם הנראטיב הישראלי מעוות ושקרי.
    ג. אין עם זה שום בעיה. אבל תקרא את הפרק ותקבל תחושה שהדרוזים ברובם הם אויבי האומה. מתאים לך?
    ד. גם זו לא בעיה גדולה, אם גם היו מלמדים לצד זה את המחיר שמשלם היחיד (וגם החברה כולה) על אי ציות.
    ה. להפרטה שני צדדים: מצד אחד המדינה לא מממנת, מצד שני, השליטה שלה על התכנים יורד באופן משמעותי. כאשר המדינה מממנת חינוך באופן מלא בלי לשלוט על תכניו, לי זה לא כל כך מתאים. אם זה בסדר מבחינתך, אז בכיף.

    השבמחק
  3. א) אוקיי הבנתי, אתה מדבר מהבחינה הזאת.
    אז ראשית, אני חייב לציין שאיני תוצר של מערכת החינוך החרדית, לטוב ולרע, אבל כשדיברתי עם מישהו בנושא הוא סיפר לי שדווקא הדרכים החרדיות מקנות לבוגר את הכישורים *ללמוד*. כלומר גם אם הוא לא יוצא עם הידע הדרוש, הרבה יותר קל לו לספוג כישורים וידע חדש, וניתן לגשר על הפער עם בוגר לימודי ליבה במהירות.

    שנית, ויכול מאוד להיות שאני מפרש אותך לא נכון-על כך סלח לי, מדבריך אני מקבל את התחושה שאת *הזכות* לחינוך, אתה מעוניין להפוך ל*חובה* לחינוך. ועל כך שיכפו לימודי ליבה על אלו שלא מעוניינים בהם.

    אלא אם כן אתה מתכוון למימון ממשלתי של מרכזי הכשרה/מכוני בגרות אקסטרניים (כמו אלו שאנשים שרוצים לשפר את הבגרות שלהם משלמים להם הרבה מאוד כסף)/מסלולים אקדמאים שמלמדים הכל מהבסיס וממשיכים לתואר, לאוכלוסיה הכללית.
    אבל יש לי תחושה שלא לכך אתה מכוון, מפני שהאנשים שיפנו למרכזים כאלו, כבר לא ילדים אלא אנשים בשנות העשרים המאוחרות.
    הדרך היחידה להקנות כשירות לתלמידים מתחת ל-18, היא לכפות זאת עליהם.

    אגב, אם ההשכלה הגבוהה צריכה "להיות נגישה לכל על בסיס של כשירות", זה לא מיושם כבר?
    כל מי שכשיר- מקבל השכלה.



    ב)לא הבנתי. אני חושב שהתבלבלת ורשמת 'ישראלי' במקום 'פלסטיני'.

    ג) המממ... אני מסכים איתך חלקית. נעזוב את זה.

    ד) אוקיי. אין לי התנגדות לכך, אבל זה לא ברור מאליו? אם אתה עובר על חוק, גם חוק מרושע ומעוות שנועד להשמיד אותך- אתה נענש.

    ה) כן... אני מודה שאני קצת אמביוולנטי בעניין...
    אבל גם המציאות שבה הדרך היחידה ללמוד אנגלית ומתמטיקה היא לעבור דוגמטיזציה/ שיטת לימוד שלא מתאימה לי- היא לא משהו הוגן.
    בתור אחד שהגיע מארץ נכר, אני יודע טוב טוב מה זה כשכופים עליך חינוך וערכים.
    לפי הכיפה, אני מניח שאתה בוגר של החינוך הדתי ממלכתי. תאר לך שהיו מכניסים אותכם למוסד שאינו הולם את אורחות החיים הדתיים, למשל כמו הפשעים והטראומות שעשתה ישראל כנגד המזרחים, הפרימיטיבים שלא יודעים מה טוב בשבילם.
    אני מנחש שהיית מתרעם לו פטרוניזם כזה היה מופנה כלפיך וכלפי ילדיך.

    השבמחק