יום שישי, 17 בספטמבר 2010

לא אקטואלי - 17.09.10

טלוויזיה עם איכות
ביום שני הקרוב ישודר בערוץ הראשון טקס הענקת אות אביר איכות השלטון לשנה זו אשר נערך מטעם התנועה לאיכות השלטון. חשבתי לפנות לתנועה לאיכות השלטון ולשאול האם יש טעם לפגם בכך שערוץ ממלכתי, אשר ממומן מכספי ציבור, מקיים קשר בלעדי עם עמותה פרטית, חשובה וחושבת את עצמה ככל שתהיה, ומעניק לה זמן שידור בפריים טיים בשווי של מאות אלפי שקלים, ללא מכרז וללא שקיפות על דרך קבלת ההחלטה? ואז חשבתי שיהיה יותר עדיף לפנות לתחקירן בערוץ ממלכתי על מנת שיגלה כמה פעמים קרה שעמותה המתהדרת בכך שאינה מקבלת כל מימון ממשלתי, בדקה חשדות לאי סדרים ברשות השידור. לבסוף החלטתי לוותר על העיסוק בנושא על מנת שלא לפגוע בסיכויי לקבל את אות אביר איכות השלטון בעתיד.

הגדה הימנית
ביקורת רבה הושמעה, ובצדק, נגד בנימין נתניהו על כך שהשתמש בכינוי 'הגדה המערבית' לתאר את יהודה ושומרון. הסיבה היחידה בגינה ראוי להשתמש במונח הגדה המערבית היא כדי להזכיר, אם לצרכי מיקוח ואם לצרכים אחרים, שיש גם גדה מזרחית. אם נבחרי הציבור שלנו היו מקפידים על כך, יכול להיות שהפתרון המדיני הרלוונטי עדיין היה סביב העיקרון של שתי גדות לשני עמים. חלום? אולי. אבל כבר אמר מי שאמר, אם תרצו, אין זו הגדה.

בזבוז זמן
לכתוב ספר בזמנך החופשי כשקיים חשש ממשי לכך שבעתיד הקרוב זמנך יהפוך לפחות חופשי, אי-שם בין כותלי בית הכלא.

תורת משה
ביקורת מאד פופולארית על החרדים היא כנגד העובדה שהם לומדים בעיקר גמרא ומזניחים את התנ"ך והמשנה. ביקורת מאד אקטואלית על החרדים היא נגד תביעתם לבטל גיורים שאושרו על ידי בתי דין בראשות רבנים שלא לגמרי לטעמם. לפעמים ניתן למצוא קשר בין הביקורות הללו: ראש השנה עבר חלף לו, בו רובנו התמקדנו בזיכרונות, מלכויות ושופרות, וקצת פחות במשניות מאד בסיסיות. במסכת ראש השנה, מסופר על רבי יהושע שחלק על החלטת בית דין בראשותו של רבן גמליאל שקידש את חודש תשרי על בסיס עדותם של עדי שקר. על אף שהעובדות היו לצידו של רבי יהושע, פסק רבי דוסא שלא לשנות את החלטתו של רבן גמליאל מהנימוק הבא: "אם באין אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו".

שמים סוף
למי שהאייטם הקודם עשה חשק ללמוד כמה מאמיתות היסוד של היהדות ישירות מהמשנה, ימצא את מסכת יומא שעוסקת בהלכות יום כיפור כהזדמנות מצוינת. מכל הלכות היום הקדוש, בחר העורך להקדיש את המשנה הראשונה, לדבריו של ר' יהודה, אשר ביקש לא להסתפק בכך שממנים ממלא מקום לכהן הגדול במידה ותארע תקלה בסמוך ליום הכיפורים, אלא להתקין לכהן הגדול גם אישה נוספת למקרה שלה יקרה משהו טרם התענית. המשנה מסכמת את המחלוקת בצורה מאד ברורה: "אמרו לו אם כן אין לדבר סוף". אם תשאלו אותי, עיקרון חביב ביותר שכדאי לכל אחד בחייו האישיים, ולא רק ההלכתיים.

סוכת פלאים
מנהג יפה הוא לבנות את הסוכה מיד בצאת יום הכיפורים על מנת לעבור מייד לעשיית מצווה. מנהג עוד יותר יפה הוא לבנות סוכה עבור אחרים הזקוקים לעזרה. ארגון 'חברה טובה' מקיים בימים שנותרו עד סוכות מבצע מיוחד למתנדבים אשר מעוניינים לעזור בהקמתן של סוכות במרכזי קליטה ומועדוני עולים. באתר האינטרנט של הארגון ניתן למצוא אפשרויות להתנדב בכל רחבי הארץ, גם בשלב הקמת הסוכות, וגם בעריכת פעילויות בחול המועד.

כפרה עליי
אני רוצה לבקש את סליחתם של הקוראים שחושבים שלעתים אני מציע פתרונות שטחיים ולא מעשיים ובכל זאת ממשיכים לקרוא את המדור בכל שבוע. בהזדמנות זו הרשו לי להציג את נוסחת הפלא המקורית שהגיתי לפתרון בעיית בזבוז הזמן על ויכוחי המעבר משעון קיץ לשעון חורף: להעביר את ישראל אזור זמן אחד מערבה. ממש פלא איך לא חשבו על זה קודם?!

יום ועוד יומיים
אם ביוזמות הזויות עסקינן, האם לא כדאי לנצל את הפאניקה הציבורית עת נחשף הגילוי המרעיש שגם חג ראש השנה הבא יהיה צמוד לשבת, לטובת חזרה למנהג הארץ ישראלי הפשוט של יום תרועה בן יום אחד?

סליחה
שעל אף שמו של המדור, חטאתי מדי פעם באקטואליה. אחטא ואשוב.

תגובה 1:

  1. 'בזבוז זמן'- סלח לי על חוסר העדכון, במי מדובר?

    'כפרה עליי'- חחחח, אני חושש שבאוגנדה ניתקל בקשיים אף יותר גדולים מאלו שאנו חווים כיום.

    השבמחק