יום שישי, 6 במאי 2011

לא אקטואלי - 6.5.11

נבון מצידו
בשנים האחרונות נראה כי הדתיים הנורמליים (כהגדרתו של המחוקק אורבך) החליטו לקום מהכורסא ולהשיב מלחמה כנגד מגמות של גלישה דתית למחוזות סמי-חרדיים או ניאו-רפורמיים. תוצר אחד למאבק זה הוא ספרו החדש של הרב חיים נבון, 'גשר בנות יעקב', אשר מבקש להתמודד עם סוגיית מעמדה של האישה בהלכה היהודית. שלא כפי שניתן לחשוב, אין מדובר במהלך של פשרה כדי לרצות את כל הצדדים, אלא במהלך אמיץ שמשמעותו המעשית היא קרב בשתי חזיתות: מול הגישה החרדית ומול זו הליברלית. אלה לא יאהבו את רצונו של הרב הנבון לשנות את נוסח ברכת 'שלא עשני אישה' ואלה יסלדו מהתנגדותו להעלאת נשים לתורה. אבל האתגר הגדול של הרב נבון ודומיו עוד לפניהם: להחזיר את האמון במוסד הפסיקה הרבנית של אותם אלה בציבור הדתי המודרני, שהתרגלו לראות את הרב כדרשן ותו לו, בעוד הפסיקה הדתית הפכה עבורם להחלטה אישית.

קדימה בני עקיבא
סימן נוסף לתופעת המתינות הדתית האקטיביסטית הוא פרסומה של החוברת 'חברה שלמה: על חברה מעורבת לכתחילה' מאת הרב יובל שרלו ורן חורי כשהחידוש הגדול של היוזמים הוא בהגדרת השיח ההלכתי סביב החברה המעורבת כשיח של לכתחילה. החוברת, אשר הוצאה לאור על ידי הקיבוץ הדתי ונאמני תורה ועבודה, היא השלישית במיזם 'עצה לדרך' אשר מבקש להנחיל את ערכי הציונות הדתית לדור הצעיר. מעניין כמה זמן ייקח לראשי בני-עקיבא, ובכללם המזכ"ל המיועד, דני הירשברג, לאמץ את מסקנות החוברת שכוללת גם מערכי הדרכה. ואם אין בכוונתם לעשות כן, אז מדוע שלא יתאחדו מחדש עם 'אריאל' שהוקמה לפני 30 שנים על ידי מי שביקשו להקים תנועה נפרדת.

נאמנים למי?
הקואליציה בין 'נאמני תורה ועבודה' לבין 'הקיבוץ הדתי' אינה טריוויאלית כפי שהייתה בעבר: עד לא מזמן, נהנו שני הארגונים מכספי הקרן החדשה לישראל. לאחרונה, החליטו הקיבוצניקים שלא ליהנות יותר מכספי 'הקרן החדשה לישראל' בשל מעלליה והשתוללויותיה. לעומת זאת, הנאמנים נשארו נאמנים לקרן, בלית ברירה, יש להודות: למרות שארגון 'נאמני תורה ועבודה' נהנה בשנים האחרונות מתמיכה הולכת וגדלה בציבור הדתי-לאומי, חלק גדול (מדי) מתקציב הארגון מגיע מהקרן ובלעדיו פעילות הארגון תיפגע באופן דרמטי. כל שנותר הוא לקוות שפעילות העמותה תמשיך אודות למימון שיגיע ממי שבאמת מאמינים במטרות הארגון ולא ממי שחוגרו כעלה תאנה לכיסוי ערוותו.

נ נח נחמ נחמן מגמגם
"אני מאמין שבתחומי העם היהודי... אנחנו חייבים... לקיים דיאלוג עם כולם... דיאלוג זה דרך להבין ולשכנע אחד את השני. כך צריך להתנהג. להחרים, לא לבוא, לא להופיע, להחריג אותם, למדר אותם, להדיר אותם – זאת לא דרכי, זאת לא דרכנו, ולעשות זאת יהיה טעות של ממש." כך הצדיק חבר הכנסת נחמן שי את נסיעתו לוועידת ג'יי-סטריט מעל בימת הכנסת, חודשיים לפני שבחר לבטל את השתתפותו בכנס רמלה בשל לחצים מארגוני שמאל קיצוני. סימן מדאיג נוסף להשתלטותם של ארגונים רדיקליים על מי שהייתה אמורה להיות מפלגת המרכז של ישראל.

איפה אתם בחג?
לשאלה מה עושים בערב יום העצמאות יש השנה כמה תשובות מעניינות: בזמן שהמוני בית ישראל יפקדו את בתי הכנסת ויצפו בטקס הדלקת המשואות יקיימו מספר קהילות ירושלמיות תפילה משותפת ברחבת הכותל המערבי אליהם יצטרפו חברי תנועת רעננים מכל רחבי הארץ. לי אישית קצת קשה עם היוזמה הזו, בעיקר על רקע העובדה שיש אתרים מוצלחים יותר להפגין את עצמאותנו מאשר הכותל הגלותי. יוזמה גלותית הרבה יותר היא עריכתו של ערב עיון בנושא חוק הנכבה מטעם ארגון זוכרות בו ישתתפו כמה נציגים אוטו-אנטישמיים כמו פרופ' אורי הדר מאוניברסיטת תל-אביב ועו"ד אמילי שפר מארגון 'יש דין'. עיתוי האירוע, יש לציין, מאד לא מתחשב מצידם של אלה המבקשים את התחשבות הרוב היהודי ברגשות הפלסטינים.

והגדת לסבך
לפני שלוש שנים, עת חגגה מדינת ישראל את יום הולדתה ה-60, פרסם הרב יואל בן את ספרו 'נס קיבוץ גלויות', אותו הוא פותח במילים אלו: "הנני ציוני מאמין בהשקפתי – יהודי-ישראלי בזהותי. אני מאמין שהציונות לא מאפשרת שום הפרדה בין יהדותי וישראליותי, והיא גם הפירוש היותר נכון ושלם לתורת משה...". למרות שבשנים האחרונות יש מי שמביעים אכזבה מהציונות וייאוש ממדינת ישראל, ואולי דווקא בגלל זה, החליט הרב יואל להזכיר לכולם שהנבואה העיקרית הכתובה בתנ"ך לאחרית הימים, היא קיבוץ הגלויות, מתגשמת לנגד עינינו ממש זה 170 שנים. סביב התגשמות נבואה זו, ליקט הרב יואל מאמרים, הלכות, פרקי קריאה ושיר ואספם לכדי ספר אחד, אשר בימים אלה יוצא לאור במהדורה חדשה וקלילה יותר. מומלץ לשימוש במיוחד בערב יום העצמאות בין שיפוד לזיקוק!

נכבה
כי הם התחילו. פרטים בקרוב...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה