יום שישי, 16 בספטמבר 2011

לא אקטואלי - 16.9.11


דיני עבודה
כמי שמעולם לא הצביע למפלגת העבודה, הדעה שלי לגבי זהות המנצח בבחירות לראשות המפלגה אינה רלוונטית. אבל כאזרח במדינת ישראל, חשוב לי שאדם ישר יוביל את מפלגת העבודה, ולכן טוב שההוא ששמר על זכות שתיקה בחקירת המשטרה לא עלה לסיבוב השני. עכשיו נותר לקוות שלא יעלה בידו של ההוא עם מפקדי הארגזים להמשיך את דרכה של הפוליטיקה הישנה והלא טובה.

גביר הדמוקרטיה
עם סיום מושב הכנסת הגיש חבר הכנסת אבי דיכטר אודות את הצעתו לכונן חוק יסוד שמעגן את אופייה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. למרות התמיכה הרחבה לה זוכה ההצעה בקרב חברי הכנסת, יש לא מעטים בשולי השמאל הישראלי שמתנגדים להצעה, אך מבינים שיש לה רוב מוצק בציבור הישראלי ועל כן מקצינים את הביקורת כלפיה. אחד מהם הוא פרופ' ידידיה שטרן, שהפך לשיטה את קידום דעותיו בשם הגנת הדמוקרטיה. בתחכום רב ובמצג שווא של ניקיון כפיים, מיהר שטרן להביע את חששו בפני קוראי הפורוורד, יומון היהודי המתפרסם בניו-יורק, כאילו הצעת החוק תיתפס כגזענית. הוא כמובן לא טען שהיא גזענית, אלא רק הביע את החשש. את העבודה כבר עושים בשבילו ארגונים פרו-פלסטינים אשר מצטטים את אותו שטרן כ-"קולות יהודים" המגנים את חוק היסוד הגזעני.

יסוד החוק
לקראת ה-20 בספטמבר קוראים כל מיני חכמולוגים לממשלת ישראל להכיר במדינה הפלסטינית, כאילו כך ייפתרו כל בעיותינו. אלא שהכרה בינלאומית במדינה הפלסטינית היא רק שלב נוסף במאבק היהודי-ערבי שמתנהל בארץ ישראל מאז ראשיתה של התנועה הציונית. השלב הבא והדי צפוי יהיה מאבקם של ערביי ישראל נגד זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בכמה מקומות האסימון כבר התחיל ליפול, ולא במקרה ערכה המכללה האקדמית נתניה ביום שני האחרון סימפוזיון בנושא השפעת הקמת מדינה פלסטינית על ערביי ישראל. בנוסף יערוך ארגון ממר"י בימת דיון ביום שני הקרוב בנושא ערביי ישראל לאן? אם תרצו, סיבה נוספת לתמוך בהצעת חוק היסוד של אבי דיכטר, כאן ועכשיו.

לא אלמנטרי
האייטם הנוכחי אינו מיועד לקוראי עיתון זה: מי שמתכחש לסרבנותם המסורתית של הערבים לקבל ריבונות יהודית בארץ ישראל, מוזמן לצפות בסרטו החדש של דני אילון, שעלה השבוע לרשת האינטרנט, בו מציג סגן שר החוץ את כל הפעמים שערביי ישראל שללו כל פשרה טריטוריאלית שכללה העברת שטח ליהודים ממזרח לקו הים.

לא אשתוק
השבוע אתר האינטרנט של הארץ שינה את פניו. מישהו במערכת כנראה לא מבין שהבעיה של העיתון אינה עם הצורה אלא עם התוכן.

החופש ליצוק
לאחרונה נפתחה בגלריית ליטבאק שבתל-אביב תערוכת הזכוכית 'החופש ליצור', אשר כל היצירות שבה הן מעשי ידיהם של אמנים צ'כים. כאשר מדברים עם ישראלים על אמנות זכוכית, השם הראשון שעולה הוא צ'יהולי. בניגוד לצ'יהולי, שכמה יצירות שלו מופיעות גם הן בגלריה ואשר משתמש בעיקר בטכניקות של ניפוח, האמנים הצ'כים עובדים בעיקר באמצעות יציקה. אחת היצירות הבולטות בתערוכה ואשר מופיעה גם בחלון החזית של הגלריה, היא מגן הדוד של האומן ואצלב ציגלר. יצירה זו בהחלט מסמלת את הקשר העמוק בין העם הצ'כי לעם היהודי, קשר אליו נחשף כל מבקר יהודי בפראג, אולי בשל נאמנותם הבלתי מסתייגת של היהודים לרפובליקה הצ'כוסלובקית. מספרים שבימיה של הרפובליקה המאוחדת, האזרחים הצ'כים תמיד הרגישו יותר צ'כים מצ'כוסלובקים. כך היה גם באזור הסלובקי, בו הרגשות הלאומיים נטו לצד הסלובקי. ורק היהודים ברחבי הרפובליקה כולה היו צ'כוסלובקים גאים.

איך שגלגל מסתובב
אמש (חמישי) נחנך בית הגלגלים ע"ש מרים שורץ בהרצליה פיתוח. הקמת המבנה עבור העמותה המסייעת לבעלי שיתוק מוחין, ניוון שרירים ומחלות נוספות הגורמות לפגיעה ביכולת התנועה, לוותה בלא מעט קשיים מצד דיירי השכונה שניהלו מאבק משפטי נגד הקמת המבנה בשכונתם. נכון, קל לבקר את מי שמתנגדים להקמתו של מעון לנכים בשכונתם, בעיקר אם מדובר במי שאמורים להיות נאורים, אך בפועל מדובר בתופעה מוכרת, וכנראה גם די טבעית, שזכתה לשם נימב"י (Not In My Back Yard). לשמחתם של אנשי העמותה, הניסיון מראה המצב הוא בהחלט בר תקנה: כשהארגון שכר ביתו הראשון לפני 30 שנה, הזמן והקשר היומיומי הביאו להסרת המחסומים הפסיכולוגיים וחלק מהשכנים הפכו לידידי אמת עד היום.

שלום עכשיו
כי לשלום של ארבעים השנים האחרונות גם הימין וגם השמאל הולכים להתגעגע.

13 תגובות:

  1. לשם שיוני אני מסכים לביקורת על פרופ' ידידיה שטרן. בהחלט ראוי לבקר את הצעת החוק מפני שהיא תיתפס בעולם כגזענית, אבל עוד יותר חשוב לבקר אותה מפני שהיא אכן גזענית בפועל.

    משל למה הדבר דומה? למדינה שיש בה כעשרים אחוז אזרחים יהודים ומאז הקמתה היה בה חוק המעניק מעמד רשמי לשפה שמדברים היהודים (עברית/יידיש/לדינו - מה שלא תהיה שפתם של היהודים המסוימים האלה). ובאים חברי פרלמנט ומציעים הצעת חוק שקובעת שהמדינה היא מדינת לאום של העם X ולכן צריך לבטל את המעמד החוקי של שפתם של היהודים. אין ספק, שהצעת חוק כזאת תהיה ראויה לגינוי לא רק מפני שהיא "נראית כאנטישמית", אלא מפני שאכן היא בפועל ובעצם מהותה אנטישמית.

    אגב, לגבי "התמיכה הרחבה" שיש להצעת חוק זאת - אל יתהלל חוגר כמפתח. כדאי לזכור את גלגולי "חוק החרם". למרות שההצעה הועלתה על ידי אבי דיכטר, בהחלט יתכן שבסופו של דבר סיעת "קדימה" תתגייס כנגדה וגם אבי דיכטר עצמו יצביע נגד.

    השבמחק
  2. ברור שאתה חושב שהצעת החוק היא גזענית, פשוט משום שהיא ציונית. אני בטוח שהיית מצדיק גם את החלטת האו"ם שטענה כי ציונות = גזענות.

    השפה הערבית אינה שפה רשמית (למרות שזו המחשבה הרווחת), לא דה-יורה ולא דה-פקטו. מה גם שהצעת החוק המדוברת מעניקה (לראשונה!) מעמד חוקתי לשפה הערבית בהתאם למעמדה כיום.

    אגב, אם מישהו מקדימה יצביע נגד החוק, זה לא בגלל שהוא לא מאמין בו, אלא בשל שיקולים פוליטיים פנימיים. להערכתי זו גם הסיבה שפואד וכבל משכו את חתימתם מההצעה.

    השבמחק
  3. אני חושב שהצעת החוק היא גזענית כי היא חותרת לבטל את המעמד החוקי שישנו כיום לשפה הערבית שהיא שפתם של עשרים אחוז מאזרחי ישראל.

    אני לא ציוני ודעתי על הציונות לא מאד חיובית, אבל במקרה זה כל מה שאני מציע הוא להשאיר על כנו את מעמד השפה הערבית במדינת ישראל כפי שהיה מאז נוסדה המדינה ועד היום. (אני מקווה שבעיניך דוד בן גוריון וראשי הממשלה שהיו אחריו היו ציונים...)

    אני חושב שכל אזרח ערבי בישראל מעדיף להשאיר את המצב כמו שהוא כיום מאשר לקבל את "המעמד החוקתי" שהצעת החוק הזאת מעניקה לשפה הערבית. תודה רבה, אבל לא תודה. שמור לעצמך את "המעמד החוקי לשפה הערבית", דוברי השפה הזאת מאד לא רוצים בו וילחמו בכל כוחם כדי בשום אופן לא לקבל אותו. כמו שכבר כתבתי בדיון קודם שלנו בנושא, קבלת "המעמד החוקי" הזה לשפה הערבית נראה בעיני דוברי השפה הזאת כמו קבלת סטירת לחי או אגרוף בפרצוף.

    בהחלט כל החלטה של פוליטיקאי מכל מפלגה להצביע בעד או נגד הצעת חוק כלשהי צריכה להחשב כנובעת משיקולים פוליטיים, אלא אם יוכח ההיפך.

    השבמחק
  4. כמובן שהייתי מעדיף להגיע למצב דומה לזה שקיים בפינלנד, שבו השפה השוודית (שדובריה הם לא יותר משישה אחוז מבין אזרחי פינלנד) היא שפה רשמית ומעמדה זהה בכל למעמד השפה הפינית. איש אינו חושב שהדבר נוגד במשהו את היותה של פינלנד מדינת הלאום של העם הפיני. אבל במצבה הנוכחית של מדינת ישראל אני מציע פשוט את המינימום, להשאיר את המצב החוקי של השפה הערבית כפי שהוא כיום וכפי שהיה מאז קום המדינה.

    לדעתך אין כיום לשפה הערבית מעמד בישראל, לא דה יורה ולא דה פקטו? בבקשה, תשאיר את המצב הזה בדיוק כפי שהוא ואל תיגע בו.

    השבמחק
  5. מבחינתי ניתן למחוק את הסעיף המדבר על השפה הערבית מהצעת החוק, דבר שישאיר את המצב הקיים על כנו. מקובל עליך?

    השבמחק
  6. מקובל עלי למחוק לחלוטין מהצעת החוק את סעיף 4 המתייחס לנושא השפות, כולל גם את סעיף (א) שקובע ש"העברית היא שפתה הרשמית של המדינה", ולהשאיר בנושא השפות את הסטטוס קוו הקיים. כמובן שקביעה שהעברית והעברית בלבד היא שפתה הרשמית של מדינת ישראל לא מקובלת ולא יכולה להיות מקובלת עלי.

    וישנו כמובן סעיף 9 (ב) המתועב "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת" לא יכול להיות בשום פנים ואופן להיות מקובל, בארצות הברית או באירופה היום בכלל לא היה עולה על הדעת שחבר פרלמנט אפילו מהימין הקיצוני יציע חוק כזה.

    השבמחק
  7. אז זהו, שמטרת חוק היסוד היא להעניק מעמד חוקתי לצביונה היהודי של המדינה ובכלל זה את היותה של העברית שפה רשמית.

    ולגבי סעיף 9-ב', מדובר בסעיף חשוב וראוי לכל מי שתומך בזכותו של אדם להתגורר בקהילה בעלת אופי דתי/לאומי/תרבותי מסוימת, בין אם הוא ערבי ובין אם הוא יהודי.

    מי שמעוניין למנוע את הזכות הזו מיהודים בלבד, הוא הגזען והמתועב.

    השבמחק
  8. מה מטרת החוק זה ברור לגמרי. רק בבקשה אל תתיימר שהחוק הזה גם "טוב לערבים". זה חוק נגד הערבים, חוק שמטרתו לתת לערבי אגרוף בפרצוף ולהעביר לו את המסר "זה בשביל שתבין מי כאן בעל הבית". חוק מבית מדרשו של דון קורלאונה איש המאפיה.

    לפחות תהיה כנה. יש הרבה מאד דברים שאני לא אוהב בטור שלך, אבל בדרך כלל הוא לפחות כנה וגלוי לב. הצביעות לא מתאימה לך.

    השבמחק
  9. למקרה שלא הייתי ברור: כוונתי היא שהגדרתה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי עדיפה לערבים מאשר הגדרתה כמדינה יהודית (או מדינת העם היהודי).
    וכבר כתבתי את הדברים פה - http://non-actual.blogspot.com/2011/08/5811.html

    השבמחק
  10. לא הייתי אומר שלמלים אין שום חשיבות. בכל זאת העיקר הוא התוכן ולא המלים. ברור שהחוק הזה, גם אילו היה שמו "חוק יסוד מדינת הקוקוריקו היהודי" מטרתו לערער את מעמדם של הערבים במדינת ישראל ולהודיע להם שהם אזרחים ממדרגה שניה.

    הקביעה שהעברית היא השפה הרשמית היחידה באה להחליף את המצב היום שבו ישנה תפיסה רווחת בציבור שהערבית היא שפה רשמית במדינת ישראל (ולא אחזור שוב על הויכוח מה בדיוק מעמדו של סימן 82). כאשר למישהו ישנה תחושה (נוכנה או לא נכונה) שהחוק מעניק לו זכות מסוימת שמאד חשובה לו, ואתה דואג להעביר חוק שקובע במפורש שהזכות הזאת נשללת ממנו, זוהי מהלומת אגרוף בפרצוף - אפילו אם תקרא לזה "חוק הקוקוריקו".

    השבמחק
  11. הערבים הם לא אזרחים מדרגה שנייה, אלא מיעוט במדינת לאום. יש עוד הרבה אזרחים בעולם שנמצאים במצב דומה, כולל היהודים ברחבי העולם.

    לגבי התפיסה הרווחת בציבור, עם כל הכבוד גם אותן מותר לתקן. לדוגמא, זה בדיוק מה שעשתה המהפכה הפמיניסטית.

    השבמחק
  12. כמו שציינתי, במדינת לאום מתוקנת מקובל ששפתו של המיעוט היא שפה רשמית במדינה, אפילו כשהמיעוט הוא הרבה פחות מעשרים אחוז.

    אכן, המהפיכה הפמיניסטית מנסה לתקן תפיסות הרווחות בציבור. לעומת זאת, החוק הזה מנסה לקלקל תפיסות שרווחות בציבור וליצור מצב גרוע בהרבה. .

    השבמחק
  13. לא זכור לי שבארצות הברית ובצרפת העברית היא שפה רשמית. באופן מפתיע, אני אפילו לא מצפה שזה יקרה.
    כמו שאני לא מצפה שהתורכית והרוסית יקבלו מעמד רשמי בגרמניה.
    תשמע קטע: אפילו בישראל הרוסית אינה שפה רשמית.

    השבמחק