יום רביעי, 12 באוקטובר 2011

לא אקטואלי - 12.10.11


אבל אבלים
בשבת חול המועד נוהגים אחינו האשכנזים לקרוא את מגילת קהלת, הוא שלמה המלך. בשל המורכבות הרבה של הספר "בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה, ומפני מה לא גנזוהו? מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה" (מסכת שבת ל:). לי נראה שלספר חשיבות נוספת, בעיקר בעידן המבלבל בו אנו חיים: מעיד על כך פרופ' אוריאל סימון, מחוקרי התנ"ך הבכירים שבדורנו, שהתוודה על עצמו כי מה שמנע ממנו למרוד בדת בימי נעוריו הייתה העובדה שהתנ"ך הצליח להכיל בתוכו ספר אמביוולנטי כמו קהלת. לחובבי המגילה מומלץ לרכוש את המהדורה המעוצבת החדשה שהוציאה האמנית תמר מסר, הכוללת איורים עם פרשנות מקורית לכמה מפסוקי המגילה.


הרחבת דעת הקהל
ועד מתיישבי גוש קטיף, מכון ון-ליר, המכון לאסטרטגיה ציונית, התנועה ליהדות מתקדמת, טבע עברי, השומר הצעיר, קולך, גשר ועוד עשרות ארגונים נוספים, כולם, ישתתפו בפסטיבל הקהל ה-15 שייערך ביום ראשון בסמינר רמת אפעל. כמי שיצא לו להשתתף בפסטיבל כבר בשנותיו הראשונות, אין לי אלא להמליץ בחום על אירוע התרבות היהודי-ישראלי המגוון ביותר, אליו מגיעים דתיים וחילוניים מכל רחבי הארץ. השנה לראשונה יאורגן הפסטיבל על ידי רשת בתי המדרש, להם אאחל כי בשנה הבאה יצליחו להנמיך עוד יותר את המחיצות בחברה היהודית בישראל, אם יעמדו במשימה הלא פשוטה של שיתוף האוכלוסייה החרדית באירוע.

תג מחיר
מוות לערכים.

הסדר חדש
לאחרונה פורסם על נוהל חדש בצה"ל לפיו תלמידי ישיבות ההסדר יתבקשו לוותר על חזרתם לישיבה במידה ובחרו להגיש את מועמדותם ליחידות המובחרות, וזאת בניגוד לעבר, בו הוויתור נעשה רק במידה שעברו את הגיבוש. למרות שבקרב חלקים מסוימים בציבור הדתי נראה כי מדובר בהתנכלות מכוונת, אין זה המניע. הרציונל מאחורי ההנחיה הינו לאפשר חזרה לישיבה רק להסדרניקים שרואים בכך צעד לכתחילה, ולא על תנאי. אני אישית ראיתי לפני יותר מעשור כיצד לא מעט מבני גילי שמחו לחזור לישיבה המפנקת בעיקר כדי להימנע משירות צבאי מלא. אמנם, פינוק היא נטייה טבעית, אך היא אינה מצדיקה מצב בו כל בן ישיבה חוזר לישיבה על חשבון שירות צבאי. על כן ראוי להגיע להסדר חדש: כל אחד יוכל להצטרף לישיבת הסדר ללא הגבלה וללא תקנים, אך לישיבה תוקצה מכסה עבור התלמידים הראויים לכך שיוכלו לחזור לישיבה בתום המסלול המקוצר. והשאר? יוכלו לחזור לישיבה לכמה זמן שירצו לאחר השירות הצבאי.

פסיפס של פסטיבלים
לאחרונה הופכת נתניה להיות בירת התרבות של השרון. יעידו על כך לא פחות משלושה פסטיבלים שיתקיימו בחול המועד ברחבי העיר: הפסטיבל הבינלאומי השישי לגיטרה קלאסית, פסטיבל סוכות עולמי בו תוצגנה עשרות סוכות המייצגות קהילות יהודיות מרחבי העולם וגולת הכותרת – פסטיבל הפסיפס שיכלול בין השאר תערוכת אמנות בינלאומית, כנס אקדמי ופעילויות עממיות לכל המשפחה. בקצב הזה, נתניה תהפוך להיות חולון החדשה.


ללא פרופורציה
עיר נוספת לה יש אמירה תרבותית, הנמצאת בפריפריה הדרומית לנתניה, היא תל אביב. למי שלא מכיר, בתל אביב מספר פינות חמד, ואחת הקסומות שבהן היא מתחם התחנה בנווה צדק. מי שטרם זכה לבקר במתחם החדש מוזמן לעשות זאת במהלך חג הסוכות, בו תיערך תערוכת 'גדווול' בה תוצגנה עבודותיהם של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי HIT. כל הפריטים בתערוכה הם פריטים יומיומיים המוגדלים פי עשר מגודלם המקורי: ממחזיק מפתחות ועד קופסת סוכרזית. שימושי במיוחד לטיפול בקלפטומניה


למה לא פוליטיקה
למזלו הטוב, זכה הרב חנן פורת ז"ל עוד בחייו להכרה ראויה והוקרה מכובדת על פועלו למען המחנה הלאומי. עם זאת, פורת הוא גם הסמל לטרגדיה של כישלון הימין האידיאולוגי בפוליטיקה הישראלית. ימין אידיאולוגי אשר לא ידע להתפשר, שהתנפץ לעוד ועוד רסיסי מפלגות, ובנוסף לכול גם לא השכיל לשלב כוחות עם אחרים במחנה הלאומי שאינם שומרי מצוות מסוימות. לקראת הבחירות של שנת 2006, בה התמודדו המפד"ל והאיחוד הלאומי ברשימה משותפת, יצא לי להשתתף במפגש של בוגרי תא כתום עם פורת. לאחר המפגש שוחחתי עמו על הצורך לשלב מספר גבוה של חילונים ברשימה לכנסת על מנת לזכות בקולותיהם של מאוכזבי הליכוד לאחר ההתנתקות. פורת דחה מכל וכל את הצעתי, וטען כי האמת סופה להתגלות ולנצח. הסוף היה ידוע מראש: הרשימה המאוחדת קיבלה תשעה מנדטים בלבד, וליברמן נהנה עד היום מהפקרתו של הימין האמוני את הימין החילוני. אבל ככה זה עם האידיאולוגים הגדולים: קשה להם להבין שבפוליטיקה לא מספיק להיות צודק. צריך להיות גם קצת תחמן.

אושפיזין
"בסוכות תשבו שבעת ימים". אומר רע"א הקטן: "תשבו" – אתם ולא זבובים. חג שמח!

2 comments:

  1. אימייל להצעות מגונות?
    בשביל דברים כאלו בד"כ מפרסמים טלפון...

    השבמחק