יום שישי, 16 בדצמבר 2011

לא אקטואלי - 16.12.11

ברית בג"צ-בד"צ
לאחרונה מצטברים יותר ויותר סימנים לכך שברית פוליטית ונדירה נכרתה במחוזותינו: דיווחים אודות פגישות ושיחות בין חבר הכנסת משה גפני לנשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, מינויו המשונה של נציג חרדי לוועדה למינוי דיינים מטעם לשכת עורכי הדין ביוזמתו של עו"ד יורי גיא רון המקורב לביניש, התנגדותו המפתיעה של גפני לחקיקות הקשורות לשינוי פני בג"צ תוך הפרת משמעת קואליציונית ועוד. כל אלה משרים תחושה כי ביניש וגפני, המזהים עצמם כמיעוט נרדף, הגיעו להבנות שקטות שיוכלו לסייע להם במאבקם: גפני יאבק ביוזמות חקיקה נגד בית המשפט העליון וביניש לא תנצל את בג"צ לפגוע במעמדם של החרדים. הימור שלי: עד לסיום כהונתה של ביניש כנשיאת בית המשפט העליון לא נזכה לחזות באף פסיקה דרמטית נגד הציבור החרדי.

כיפת ברזל דיפלומטית
עם הגעתו של החורף, מגיעים גם העננים, ועימם גדל מרחב התמרון של משגרי הרקטות העזתים לעבר ישראל. במידה ומערכת כיפת הברזל לא תוכל להתמודד עם גשם הקסאמים לעבר ישובי עוטף עזה, סביר מאד שמדינת ישראל תיאלץ לצאת למבצע צבאי נוסף ברצועה. הניסיון ממבצע 'עופרת יצוקה' מלמד שהמערכה אינה מסתיימת בשעה שהצדדים מכריזים על הודנה, אלא היא רק עוברת לזירות אחרות, כמו דו"ח גולדסטון שנכתב ביוזמת האו"ם. על מנת להימנע מגולדסטון 2 או מכל ניסיון דיפלומטי אחר לפגוע במדינת ישראל בתואנה של הגנה על זכויות אדם, מפרסמים ארגון NGO-Monitor והמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה קובץ מאמרים מסקרן ("The Goldstone Report 'Reconsidered’ - A Critical Analysis" שמו) שעניינו להבטיח שאקדמאים מתחום המשפט, דיפלומטים, ופעילי זכויות אדם אמיתיים לא יחזרו בעתיד על הכשלים הבסיסיים של התהליך שהוביל לדו"ח גולדסטון ויותר חשוב מכך: הצלחת הספר תסייע לצה"ל למלא את תפקידו ולהגן על אזרחי ישראל מפני מתקפות הטרור.

חֵיל נשים?
חִיל נשים!

קמפיין לאומי
במדינה נורמלית, זה די הגיוני ש"הבנק הלאומי" יתמוך בתנועה לאומית. בהתאם לכך, ראוי היה שמי שמקבל את משכורתו ממשלות אירופה, יעביר את החשבון שלו לבנק הבינלאומי. לזכותו של יריב אופנהיימר יאמר כי הוא יעשה הכול כדי לקבל קצת יחסי ציבור. כולל להאדיר את שמה של אם תרצו, מה שמעורר את התהייה האם הוא משכורתו מחושבת על פי מספר אזכוריו בתקשורת. הבשורה המעודדת היא כי העיסוק של אופנהיימר בשטויות מעיד שגם הוא מבין שאין שום סיכוי לשלום עכשיו.

אזני הערלים
ביום שני האחרון הושק במכללה האקדמית בנתניה ספרו של ד"ר דוד אלטמן, סגן נשיא המכללה. נדמה כי המותחן, Six Years Later, נכתב באנגלית ולא במקרה. גיבור הסיפור הוא פרופסור באוניברסיטת אוקספורד שמודאג מהמגמות האיסלמיסטיות המשתלטות על המרחב הציבורי בבריטניה, ומוצא את עצמו נרדף בשל עמדותיו. נראה שאלטמן לקח על עצמו אתגר מעניין: יותר מכך שהספר מתאים לקהל הישראלי, הוא מהווה כתב אזהרה לקהל הבריטי והאירופאי. בדומה לגיבור הספר, מקנן בי החשש שגם המסר שאלטמן מבקש להעביר ייפול על אוזניים ערלות.

עבודת נמלים
בדצמבר 1936 הופיעה לראשונה התזמורת הסימפונית של הארץ-ישראלית (לימים התזמורת הפילהרמונית הישראלית) באחד ממחסני נמל תל-אביב שנפתח באותה השנה. לרגל 75 שנים להיווסדם של שני הגופים המכובדים הללו, אשר האחד הוקם על ידי מוזיקאים יהודים שברחו מגרמניה הנאצית והשני על ידי תושבי העיר העברית הראשונה שהוחרמו על ידי פועלי נמל יפו הערבית, נערכים בימים אלה סדרת אירועים חגיגיים של התזמורת בנמל. שווה לעקוב אחר שלל האירועים באתר המחודש של נמל תל-אביב.

שובר שוויון
לאחרונה פרסמה עמותת סיכוי, אשר מבקשת לקדם שוויון בין האזרחים היהודים והערבים בישראל, מסמך מדיניות שמציג 11 חסמים בתחום שיווק קרקעות מינהל ביישובים ערביים. לפי הנתונים המובאים במסמך, בעוד ששיווק הקרקעות בחברה היהודית מגיע לכ-70% מכלל יחידות הדיור שהוצעו, בחברה הערבית שווקו בפועל בתקופה האמורה כ-20% בלבד. רובן של ההמלצות המובאות במסמך שהוכן בקפידה טובות וראויות. עם זאת, מחברי המסמך נוקטים בעמדה נאיבית ומתעלמים מכך שפעמים רבות התושבים הערבים מעדיפים לייצר פתרונות דיור בדרכם הקצרה והזולה יותר מאשר לעשות זאת בעזרת המדינה שדורשת מהם לעמוד במסלול ביורוקרטי ויקר. בנוסף, מציעים הכותבים להפחית את השימוש בבנייה רוויה עבור ערבים, ככל הנראה כהוכחה לכך שאולי שוויון אינו יכול תמיד להימדד כערך מוחלט.

החתול
הוא תבנית נוף מולדתו. אמור לי אם ומתי החתול בורח ואומר לך איפה גדל, הכלב.

34 תגובות:

  1. לפי הגיון שם הבנק, אפשר היה לצפות שבנק הפועלים יתמוך בפועלים.

    ברצינות: התחרות שבנק לאומי הכריז עליה היתה מיועדת לעמותות לא פוליטית בלבד. הטענה ש"אם תרצו" אינה פוליטית היא כה מגוכחת שאין צורך להתמודד איתה. בנק לאומי היה יכול לשנות את הכללים ולפתוח את התחרות גם לעמותות פוליטיות מכל צידי המפה (ובהחלט יתכן ש"אם תרצו" היתה מנצחת). בנק לאומי היה יכול להודיע ש"אם תרצו" אינה עומדת בתנאי הבסיס ולכן אינה יכולה להשתתף בתחרות. ובנק לאומי יכול היה לבטל את התחרות כולה ולשלול שני מיליון שקל גם מעמותות שאינן פוליטיות,וזה מה שהוא עשה. פתרון קצת חלמאי, אבל מה לעשות...

    כתבת: "הבשורה המעודדת היא כי גם אופנהיימר מבין שאין שום סיכוי לשלום עכשיו". תודה רבה על הכנות.מרבית חבריך מקפידים לשלם מס שפתיים חסוד ולטעון שהם כמובן רוצים שלום, אבל... בקיצור, תודה על הכנות.

    השבמחק
  2. עוד על שמו של הבנק:
    כדיוע, המוסד הנקרא כיום "בנק לאומי לישראל" החל את דרכו בהחלטה של הקונגרס הציוני השני, ביוזמתו של בנימין זאב הרצל, והוקם בלונדון תחת השם האנגלי
    Jewish Colonial Trust.

    אז בהחלט מתאים שהבנק הזה יתרום מכספו למי שמעונינים לשמור את שלהבת הקולוניאליזם חיה וקיימת גם במאה העשרים ואחת...

    השבמחק
  3. אם הבעיה של שלום עכשיו עם אם תרצו הייתה הפוליטיות שלה, מדוע אף אחד לא התנגד לכך שעמותות פוליטיות נוספות השתתפו בתחרות, כמו מעגל תנועות הנוער הציוניות, שזה שם קוד לארגון גג של השומר הצעיר, הנוער העובד והלומד, מחנות העולים ושאר תנועות שמאל ציוניות, טובות, אבל אפעס, פוליטיות? ההתנגדות של יריב אופנהיימר לאם תרצו לא הייתה בגלל שהיא פוליטית אלא בגלל שהיא נוגדת את עמדותיו (ובגלל שהייתה לו הזדמנות לעשות כותרת נוספת).
    אדם, כמאמרה של מירי רגב, אשאל אותך: תגיד, אתה סתום? האם לא יתכן מצב בו מישהו (נגיד אני) ירצה שלום, אבל יבין שאין שום סיכוי לשלום עכשיו???

    השבמחק
  4. אם התחרות אמורה להיות לא פוליטית אז בהחלט היה צריך להוציא להוציא מהתחרות גם את תנועות הנוער הציוניות שמשתתפות כל שנה בעצרת הזכרון ליצחק רבין. יתכן מאד שאילו "אם תרצו" לאהיו בעצמם משתתפים בתחרות הם היו אלה שמעלים את הדרישה.

    מי שרוצה שלום ורק מרגיש עצב וכאב לנוכח העובדה שכרגע אי אפשר להגיע אליו לא משתמש במונח "בשורה מעודדת". אם אתה באמת רוצה להגיע לשלום אבל לדעתך אי אפשר להגיע לשלום, אז זאת לא "בשורה מעודדת" אלא בשורה כואבת ומייאשת. לעומת זאת, אם העדיפות הראשונה שלך היא שמדינת ישראל תמשיך לשלוט בשטחים שנקראים בלשונך "יהודה ושומרון" ולהקים בהם התנחלויות, הרי הבשורה שכרגע ישראל לא עומדתלצאת משם היא אכן בשורה מעודדת.

    ולעצם הענין: אולי אני "סתום".מבחינתי,כל אדם שמתנגד להקמת מדינה פלסטינית על פי גבולות 1967 הוא אדם שמתנגד לשלום. את הצהרתו של אדם כזה שהוא רוצה בשלום אני רואה כמס שפתיים ריק מתוכן, שערכו כקליפת השום.

    השבמחק
  5. א. ספקולציות זה יפה. בעיקר אם אין לך טיעון אחר להתמודד עם הטענה.
    ב. להיות פסימי אבל ריאלי זו בשורה מעודדת בעיקר אם החלופה היא להיות אופטימי אבל קצת מנותק מהמציאות.
    ג. ביום שהפלסטינים יגיעו סוף סוף עם הצעה משלהם לסיום הסכסוך ויהיה כתוב בה חזרה לגבולות 67, קץ הדרישות וביטול פיקציית זכות השיבה לתחומי הקו הירוק יהיה טעם לנסות ולתמוך במדינה פלסטינית כזו. עד אז, זהו חלום באספמיא שלא הופך אותה לאדם ששואף לשלום יותר ממני.

    השבמחק
  6. א. הבעיה התחילה מכך שבנק לאומי קבע הגדרה לא נכונה בעליל מה זה "פוליטי" וטען שפוליטי זה מפלגתי. אם אתה לא תומך במפלגה שמתמודדת בבחירות אז אתה לא פוליטי. הפתרון היה לדעתי צריך להיות שגם "שלום עכשיו" היתה מבקשת להשתתף בתחרות, גם "יש גבול",גם "שוברים שתיקה" ועוד כמה עמותות משמאל שנוקטות עמדות פוליטיות מובהקות ומנהלות פעילות פוליטית מובהקת ורק אינן מתמודדות בבחירות. ואז היה צריך בנק לאומי להחליט אם לקבל אותן כמתמודדות בתחרות - ואז אין בעיה - או לדחות אותן (ואז היה צריך להוציא גם את אם תרצו ואולי גם את תנועות הנוער). אנשי בנק לאומי החליטו ללכת בדרך הקלה ופשוט לבטל את כל הענין. לא לגמרי מפתיע.

    ב. אתה יכול לחשוב שהפסימיות מוצדקת, זה עדיין לא צריך להביא אותך לכתוב שמצב פסימי הוא "התפתחות מעודדת".

    ג. זכות השיבה היא דבר חשוב ומהותי ביותר לפלסטינים. באופן תיאורטי, אין מי שצריך להבין זאת יותר טוב מציוני, שהרי מה היא הציונות אם לא הטענה שכל יהודי בעולם הוא פליט מן הארץ הזאת ומעמדו כפליט שריר וקיים גם אחרי אלפיים שנה, ולכן מגיעה לו זכות השיבה. וזאת למרות שאין בעולם אף יהודי שיכול לבוא ולהצביע על כפר מסוים או גבעה מסוימת ולהגיד "כאן המקום הספציפי שבו גרו אבותי". ואילו בקרב הפלסטינים עדיין יש רבים בגילים מבוגרים שיכולים להצביע על הכפר המסוים והבית המסוים (או בדרך כלל, על המקום שבו היו הכפר והבית) ולהגיד "כאן נולדתי, בחצר הזאת שיחקתי כילד") ויש רבים אחרים שלא היו שם מעולם אבל מפת הכפר חרותה בזכרונם.

    האם זה אומר שמדינת ישראל צריכה להסכים לזכות השיבה? ברור שמבחינת הפוליטיקה המעשית של מדינת ישראל זה בלתי אפשרי לחלוטין. לכל היותר תהיה הסכמה על מספר סמלי של פליטים, כפי שנדון בשיחות טאבה כמעט עד לרגע בחירתו של שרון לראשות הממשלה בינואר 2001. הויתור על מימוש זכות השיבה הוא הויתור הגדול והכואב ביותר שנדרש מן הפלסטינים כדי שיוכלו להגיע למדינה עצמאית משלהם.

    מתי וכיצד תבצע ההנהגה הפלסטינית את הויתור הזה? בודאי ובודאי לא מראש ולמפרע, בעוד לגמרי לא ברור מה מדינת ישראל מציעה להם אם בכלל, כאשר ראש ממשלת ישראל מדבר בצורה מופשטת על "מדינה פלסטינית" ומסרב לציין היכן תקום ומה יהיו גבולותיה וממשיך בכל הקיטור בבניית התנחלויות. אם יבצעו את הויתור המאד מאד קשה וכואב הזה, הוא יהיה בתמורה להתחייבות ישראלית ברורה ומפורשת לגבולות 1967 (במדויק או עם חילופי שטחים קטנים והדדיים).

    אז מה קודם? הביצה או התרנגולת? מי יתחייב קודם, ישראל לגבי גבולות 1967 או הפלסטינים לגבי אי מימוש השיבה? כאן צריך להיכנס לתמונה גורם שלישי, מתווך. זה בדיוק מה שניסה נשיא ארצות הברית ברק אובמה לעשות בחודש מאי השנה – להתחיל משא ומתן ממשי בטרם ישקע בקלחת הבחירות, ולקבוע את קווי המתאר – גבולות 1967 ואי מימוש זכות השיבה. בנימין נתניהו הגיב במתקפה רבתי, עשה הצגת תכלית בקונגרס והראה כמה הוא יכול להשיג מחיאות כפיים, ובהחלט הצליח לדחות את הקץ. אולי עד לאחר הבחירות בארצות הברית בנובמבר הבא – בהנחה שאובמה יבחר שוב ויראה מרץ ונחישות להגיע סוף סוף להסכם במזרח התיכון. אולי לעשר או עשרים שנה עד שארצות הברית תיפול סופית ממעמדה כמעצמה שליטה בעולם והנשוא יעבור לטיפול של מעצמה אחרת, למשל סין, אולי עם קווי מתאר אחרים לגמרי. לזה התיחסתי כבר במקום אחר.

    השבמחק
  7. א. אין לי שום כוונה להצדיק את הפיתרון בו בחר הבנק. הוא גוף פרטי וזכותו לבחור מה שבחר. הציבור ישפוט אותו על החלטתו, בדיוק כמו שהוא אמור לשפוט אותו על תעריפיו, רמת השירות וכד'.

    ב. המצב הפסימי אינו התפתחות מעודדת. ההתפתחות המעודדת היא שיריב אופנהיימר ההזוי מתחיל לרדת לקרקע המציאות ולהבין ששלום עכשיו היא סיסמא ותו לא, כבר 30 שנה.

    ג. מצחיק שאתה לא מצפה מההנהגה הפלסטינית לעשות את הוויתור על זכות השיבה למפרע, אבל זה בסדר גמור אם אובמה עושה מנסה להגיע למשא ומתן עם התוצאות הסופיות שלדעתו יכולות להיות אפשריות. זה כל כך טיפשי מצידו של אובמה הנאיבי. כמעט כמו לבקש בחזרה מאחמדיניג'ד את המל"ט האמריקאי. באיזה גן ילדים גדל אובמה???

    השבמחק
  8. א. הבנק גוף פרטי אם כי רווחיו מגיעים בדרכים רבות מכיסי הציבור ושני מליון השקל שהקציב לעמותות הם חלקיק קטנטן מאד מהם.

    ב. יריב אופנהיימר בהחלט לא ויתר על השאיפה לשלום וההנחה שהשלום אפשרי. המאבק נגד "אם תרצו" הוא חלק מזה. "אם תרצו" הוא חלק מהמחנה החוסם את דרכה של מדינת ישראל לשלום, והמאבק נגדו הוא חלק מן המאבק לשלום.

    ג.בהנחה ובתקוה שאובמה יבחר שנית ולאחרשיבחר יהיה משוחרר מחששות ושיקולים אלקטורליים ויוכל להקדיש את מיטב כוחו לטיפול בנושאי המזרח התיכון, יתכן ומממשלת ישראל תגלה שהיא אחד הילדים בגן הילדים של אובמה. לפי הדיווחים בעיתונות נתניהו די חושש מהאפשרות הזאת.

    השבמחק
  9. "מינויו המשונה של נציג חרדי לוועדה למינוי דיינים מטעם לשכת עורכי הדין"
    מה משונה במינוי עו"ד חרדי?
    אתה אנטישמי?
    האם הכיפה השחורה פוסלת את העו"ד החרדי?
    שמא נפסול לו את רשיון עריכת הדין גם כן?

    השבמחק
  10. אדם,
    א. נו, אז?
    ב. אני יכול לחשוב על אלף דרכים טובות יותר בהן אופנהיימר יכול לקדם את השלום. אבל אנחנו לא רוצים להעליב את יריב ולומר שהוא חולה פרסום, אז לא אומר זאת.
    ג. אם אובמה ימשיך לבקש טובות מהאיראנים וימשיך לא להבדיל בין הטובים לרעים, הוא לא ייבחר כל כך בקלות...

    השבמחק
  11. אנונימי יקר,
    אין לי שום בעיה עם נציג חרדי בלשכת עורכי הדין.
    אני רק חושב שזה לא במקרה הגיע על חשבונה של המועמדת מהמין הנשי.

    השבמחק
  12. אתה מערפל תגובתך בלשון בלתי ברורה.
    מה בדיוק הבעיה?
    החרדי לא בעיה -כך אמרת.
    אתה לא חושב שהיה לחץ שלא למנות אשה משום שאשה פסולה למנות דיינים? הרי כל השנים לא היה לחץ כזה ואכן גם הפעם לא עלתה טענה שכזו.
    אז מה הבעיה שהמועמד החרדי קשר קשר פוליטי עם גיא רון? זה אסור? ובכלל הרי נבחר גם מועמד חילוני, שכחת זאת? והוא לא נבחר במקום אשה??? רק החרדי דחק את האשה?????
    תהיה כנה עם עצמך ותסביר מה בדיוק כואב לך?!!!!

    השבמחק
  13. מה שכואב לי שגם ככה יש ייצוג יתר לחרדים בוועדה למינוי דיינים. הדבר האחרון שהיה חסר שם, שגם אחד מנציגי לשכת עורכי הדין יהיה חרדי.

    השבמחק
  14. צר לי אך משמעות מצבור טענותיך היא - "שנאת חרדים".
    כאחרון האנטישמים אתה משנה גירסא ומסתיר את האמת - אתה פשוט שונא חרדים. אל תדאג אתה בצד הנכון של רוב עמנו לצערי.
    "הדבר האחרון שהיה חסר שם" "חרדי".
    כאילו מכיר אתה את עו"ד איזנברג ויודע אתה שכל איפיונו הוא "חרדי". לא האם ראוי הוא אם לאן אלא "חרדי".
    ואולי דווקא עו"ד חרדי שנלחם בשחיתויות שנים רבות בממסד הפוליטי הדתי הוא דווקא מינוי ראוי???
    אז עדי קטן שלי, צא מהקונכיה.
    קונכית שנאת החרדים והאנטישמיות.

    השבמחק
  15. לא שיניתי את עמדתי, איני שונא חרדים, ואיני שונא חלק ניכר ממשפחתי החרדית.
    חבל שאתה מסוגר כל כך עד שאינך יכול להבחין בין ביקורת לבין שנאת חרדים.

    השבמחק
  16. אתה מאשש טענתי

    "רבים מחברי הטובים הם יהודים" אמר האנטישמי.

    השבמחק
  17. חבל שהאנונימי מעלה טענות מופרכות ולא מזדהה. אתה מתבייש בטיעוניך המטופשים?

    השבמחק
  18. אם אוכל להתערב בויכוח - לדעתי, לא צריכה להיות ועדת למינוי דיינים מטעם מדינת ישראל ולא צריכים לשבת בה לא נשים ולא גברים, לא חרדים ולא חילונים. בתי דין רבניים במדינת ישראל, כמו ביתר מדינות העולם,צריכים להיות מוסדות וולנטריים שיוקמו על ידי מי שירצה להזדקק לשירותיהם ויהיה מוכן לממן אותם, ואשר ירכיב בהם כל הרכב שיעלה על דעתו. מי שירצה להקים בית דין רבני בו ישב הרכב של חתולים וכלבים, גם זאת תהיה זכותו המלאה.

    לגבי הנושא הקודם: אינני דוברו של יריב אופנהיימר אבל בהחלט אני חושב שפעולתו בענין "אם תרצו" היתה פעולה ציבורית נכונה וחשובה. ארגון "אם תרצו" הוא ארגון פוליטי המקיים פעילות פוליטית מזיקה ביותר והפוגעת בכל סיכוי שמדינת ישראל תגיע אי פעם לשלום עם שכניה. מאבק למען השלום מחייב מאבק נגד מתנגדי השלום, בכל מקום ובכל דרך חוקית.

    השבמחק
  19. "מטופשים" ???
    ברור... אני חרדי ללא לימודי ליבה.
    לעומת זאת אתה חכם ונאור... אבל אנטישמי.

    השבמחק
  20. הטיעונים שלך מטופשים ללא קשר להיותך חרדי. לא צריך לימודי ליבה כדי להבין זאת.

    השבמחק
  21. אדם,

    ברמת העיקרון אני חושב שראוי שכיאה להגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, עליה לתמוך בשירותי דת (לא רק יהודיים) בדומה לתמיכתה בשירותי תרבות וחינוך. ככל שהמדינה תוכיח שהיא נכשלת בכך באופן כרוני - אעדיף להפריט את שירותי הדת בדומה למודל שאתה מציע.

    לגבי יריב אופנהיימר, אני חולק עליך פעמיים: ראשית, משום שהמאבק הספציפי שלו באם תרצו רק העצים את כוחם. שנית, משום שהפעילות של אם תרצו לתפיסתי מגדילה את הסיכוי להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, בעוד שלום עכשיו מפחיתים אותו. זה מוזר, אך אלה הם הכללים במזרח התיכון. ככל שתגלה פחות אמפתיה לאויב, הוא יתייחס אליך ביותר כבוד.

    השבמחק
  22. לגבי שירותי דת - אפשר להסכים לכך בתנאי ששירותי הדת יסופקו לכל קהילה דתית באשר היא קהילה דתית. במקום החוק העותמני שלפיו הממשלה היא הקובעת מי זאת קהילה דתית ומי לא קהילה דתית, אפשר לקבוע הסדר דומה לחוק העמותות. יהיה רשם קהילות דתיות. כל קבוצת אזרחים יוכלו להרשם כקהילה דתית ולקבוע אם הם רואים עצמם כשייכים לדת קיימת (יהדות, נצרות, איסלאם,בודהיזם...) או כדת חדשה לגמרי. הכרזה של קהילה אחת על עצמה כשייכת לדת מסוימת לא תחייב קהילות אחרות להכיר בה כשייכת לדת הזאת. כל קהילה תוכל לקבוע במי היא מכירה ובמי לא. ובהחלט לגיטימי שהמדינה תיתן מימון וסיוע לכל קהילה דתית לפי קריטריונים שוויוניים ושקופים.

    לגבי יריב אופנהיימר - עם כל הכבוד, אם היה מתקבל מצג השווא כאילו "אם תרצו" היא ארגון "לא פוליטי" היה נגרם נזק חמור לחיים הציבוריים בישראל. היה נקבע שפעולה של שמאל היא דבר פוליטי ושנוי במחלוקת, ואילו פעולה של ימין קיצוני היא דבר לא פוליטי ולא שנוי במחלוקת. זה דבר עקרוני שבשום אופן אי אפשר לעבור עליו לסדר היום.

    אז "אם תרצו" קיבלו קצת פרסום - זה נזק שולי באופן יחסי, וגם שלום עכשיו קיבלה לא מעט פרסום מהפרשה הזאת.

    לגבי הטענה שהפלסטינים כמוהן כנשים מוכות וכנועות אשר אהבתן לגבר מתחזקת עם כל אגרוף שהוא מנחית בהן - אילו זה היה נכון, הפלסטיניםכבר היו אמורים מזמן להתיחס בכבוד אל הממשלה הנוכחית ולעשות עמה שלום. ובעצם כבר מזמן מזמן היו צריכים לעשות שלום, כי כמעט אף אחת מהממשלות בישראל לא גילתה אליהם שום אמפטיה.

    בעצם, לפי התיאוריה שלך כבר בינואר 1949 הפלסטינים היו צריכים לעשות שלום, כי את דוד בן גוריון בודאי אי אפשר להאשים אפילו בקצה קצהו של שמץ של קמצוץ אמפטיה לפלסטינים. מצטער, במבחן התוצאה התיאוריה הזאת כבר מזמן מזמן הופרכה.

    השבמחק
  23. הרעיון לגבי שירותי הדת נשמע מעניין...

    את הטריק של ארגונים כאילו לא פוליטיים המציא השמאל, לא הימין. שאל את האגודה לזכויות האזרח ושאר ארגוני הקרן הלא פוליטיים...

    אני לא השוויתי את הפלסטינים לנשים מוכות, ואני לא מצפה שהפלסטינים יתחילו לאהוב את ישראל. בהקשר זה אני מזדהה עם גישת קיר הברזל של ז'בוטינסקי. הגישה הזו עבדה נהדר עם סוריה וירדן.

    ואגב, עם או בלי שלום, אני מעדיף שמדינת ישראל תהיה חזקה ככל האפשר.

    השבמחק
  24. אילו היו האגודה לזכויות האזרח, בצלם ויש דין משתתפות בתחרות של בנק לאומי לא היתה יכולה להיות שום התנגדות שגם "אם תרצו" ישתתף. היו כולם משתתפים, כולם מבקשים לקבל תמיכה,ומי שהיה זוכה למירב קולות היה מקבל את הכסף.

    תודה לאל אתה לא מצפה מהפלסטינים לאהוב את ישראל(גם אני לא). אתה מצפה מהם להענות לישראלים שנונים להם אגרוף בפרצוף יותר מאשר לישראלים שמגלים אמפטיה, וה לא עובד. כשפלסטינים מקבלים אגרוףבפרצוףהם מנסים להרביץ חזרה, ולמרות שלרשות ישראל עומצת אש פי מאה ופי אלף יותר גדולה,הם מדי פעם מצליחים להנחית מהלומות די כואבות.

    קיר הברזל של ז'בוטינסקי יכול לעבוד עד לנקודה מסוימת והנקודה הזאת היא גבולות 1967. אפשר לשכנע את הפלסטינים שמה שהם איבדו בשנת 1948 כבר לא יחזור,וזאת מבחינתם גלולה מאד מאד מרה. הם יהיו מוכנים לבלוע אותה אם תומתק על ידי מדינה פלסטינית בגבולות 1967. אם לא, אז הפלסטינים יחכו לשינוי במאזן הכוחות הבינלאומי גם אם זה יקח עוד עשרים או חמישים שנה.

    עם ירדן וסוריה לא עבד "קיר הברזל". עם השושלת ההאשמית יש למדינת ישראל ברית צבאית ארוכת טווח. הסכם אוסלו נתן לגטימתיה למלך חוסייןלהוציא אותה מהארון.

    עם סוריה מדינת ישראל ניהלה מלחמה ארוכה וקשה לאורך עשרות שנים, והיא הסתיימה בנצחון סורי. רק שהמלחמה התנהלה על אדמת לבנון והסורים לא נדרשו להקריב בה את חייליהם שלהם.

    השבמחק
  25. גם אני רוצה שמדינת ישראלתהיה חזקה ככל האפשר, ולכן אני רוצה שהיא תיפטר מהר ככל האפשר ממקור החולשה הגדול ביותר שלה - שלטון הכיבוש על הפלסטינים אשר בהתמדה מכרסם ומערער את מעמדה של מדינת ישראל בעולם ובהחלט עלול להביא לחורבנה.

    השבמחק
  26. היו ארגונים שהשתתפו בתחרות למרות שהם פוליטיים ואף אחד לא יצא נגדם. לדוגמא: מעגל תנועות הנוער, ארגון גג של השומר הצעיר, הנוער העובד ומחנות העולים. תנועות נוער חינוכיות ומבורכות, אבל אפעס, בעלות אג'נדה פוליטית לא פחות מאם תרצו.

    הברית הצבאית ארוכת הטווח עם ירדן היא תוצאה של ההפסד הנחרץ שלהם במלחמת ששת הימים.

    זה נכון שסוריה מצאה אפיק אלטרנטיבי למלחמה בישראל מבלי להידרש להשתמש בצבאה, אבל העובדה היא שהיא לא מעזה לעשות זאת באופן גלוי ולצאת נגד ישראל. ראה את חוסר תגובתה להפצצת הכור הגרעיני שיוחס למדינת ישראל.

    מקור החולשה הגדול ביותר של ישראל הוא לא השלטון הצבאי ביהודה ושומרון שנועד להגן על אזרחי ישראל עד לבוא השלום, אלא הניסיון של ישראלים להציג מצג שווא בעולם כאילו ישראל היא הצד הרע בסיפור.

    השבמחק
  27. אין פסול בתחרות שאסור לארגונים פוליטיים להשתתף בה. אין פסול בתחרות שמותר לארגונים פוליטיים להשתתף בה. יש פסול בתחרות שבה אין קריטריונים שווים לכולם.

    בנק לאומי לא הודיע מראש בצורה ברורה ושקופה למי מותר ולמי אסור להשתתף בתחרות. הוא לא הודיע מראש שמבחינתו היחידים שאסור להם להשתתף הם ארגונים מפלגתיים שמשתתפים בבחירות לכנסת, וכל השאר יכולים להשתתף. אילו זה היה מתפרסם מראש, יתכן שהרבה ארגונים שהפרופיל הפוליטי שלהם יותר גבוה משל תנועות הנוער היו שוקלים להשתתף – למשל "שלום עכשיו", "יש גבול", "יש דין" וגם את "גוש שלום" שלמען הגילוי הנאות אני הדובר שלו.

    או למשל, הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית באופן עקרוני לא משתתף בבחירות לכנסת, כך שלפי הקריטריונים של בנק לאומי הוא נחשב כארגון לא פוליטי שבהחלט יכול היה להשתתף בתחרות. אילו הקריטריונים האלה היו מתפרסמים מלכתחילה, יתכן מאד שהשייח רא'אד סלאח היה רושם את התנועה האיסלאמית בין המשתתפים, ובהחלט אני חושב שהיא הייתה עשויה לגייס מספר מאד משמעותי של תומכים שיכנסו לפייסבוק ויעשו לייק ואולי הייתה מגיעה למקום ראשון וזוכה לנתח גדול מתוך שני המליון של בנק לאומי. אולם כפי שציינתי, בנק לאומי בהחלט לא פרסם מראש את הקריטריונים הנ"ל.

    לשושלת ההאשמית קשרים ענפים עם מדינת ישראל ועם התנועה הציונית עוד מלפני 1967 וגם מלפני 1948, למרות שבנסיבות מסוימות נדחפו ההאשמים די כנגד רצונם למלחמה עם ישראל תמיד חודשו הקשרים והברית דה-פקטו בתום המלחמה, גם ב-1948 וגם ב-1967

    הסכמי אוסלו אפשרו להוציא את הברית הזאת מן הארון ולהפוך אותה להסכם שלום רשמי.

    הסורים אכן נזהרו מלהתמודד מול ישראל בשדות קרב וזירות בהן הם נמצאו בנחיתות וחפשו וגם מצאו מקומות בהם יהיה להם יתרון ויוכלו להנחית מכות כואבות מבלי לשלם עבורן מחיר יקר. זאת נדמה לי מדיניות די נבונה, שמבוססת על עקרון בסיסי באסטרטגיה פוליטית וצבאית אשר אני לא בטוח שמקבלי ההחלטות במדינת ישראל כיום תמיד ערים ולו ונוהגים על פיו.

    אי אפשר לדעת כיום איזו ממשלה תקום בסוריה בסיום התהפוכות שמתחוללות שם כיום – אך תהיה מי שתהיה, אפשר להניח כי המחיר לשלום בין סוריה לישראל לא ישתנה במהותו, וכי על התעקשות להמשיך להחזיק ברמת הגולן תמשיך מדינת ישראל לשלם בעוינות נמשכת עם סוריה ובעימותים שיגבו ממנה מחיר מתמשך.

    השלטון הצבאי במה שנקרא בלשונך "יהודה ושומרון" לא נועד "להגן על אזרחי ישראל עד בוא השלום" אלא למנוע הקמת מדינת פלסטינית, לבסס הקמת התנחלויות שיבססו שלטון אזרחי בשטח ובכך למנוע את בוא השלום עד בוא המשיח ועד בכלל. והעובדה שבעולם נתפסת ישראל כצד הרע בסיפור לא נובעת מפעילות של ישראלים (תודה על המחמאה, אבל לי ולחברי אין כזה כוח להזיז את העולם כולו) אלא מן העובדה הפשוטה והמרה שישראל היא אכן בפועל יותר ויותר הצד הרע, הנפשע והמדכא בסיפור.

    השבמחק
  28. א. למיטב ידיעתי כל הקריטריונים הופיעו בתקנון. זה נכון שהסעיף הרלוונטי היה נתון לפרשנות ומי שרוצה היה יכול לדרוש גם את פסילתם מעגל תנועות הנוער.

    ב. האינטרס ההאשמי לדורותיו נובע מהעובדה שהרוב בירדן מורכב מפלסטינים הנשלט בידי הממלכה המשפחתית. על כן, האינטרס שלהם הוא שהמדינה הפלסטינית תקום ממערב לנהר הירדן. על כן, כשחשבו שישראל בדרך להשמדה ב-67, הם הצטרפו למלחמה. הם אף פעם לא אהבו אותנו, ואני לא מצפה מהם שיאהבו אותנו.

    ג. המצב הנוכחי מול סוריה הוא הדבר הכי קרוב לשלום שכנראה נקבל בעשרים השנים הקרובות. בין אם יהיה זה אסד שישלוט שם או מישהו אחר, קיצוני ממנו. בינתיים, אני מעדיף את הרמה בידיים שלנו.

    ד. הוכחה לכך על מטרתו של השלטון הצבאי תוכל לקבל מעזה, שם השלטון הצבאי נפסק, מצב שהפך את תושבי עוטף עזה ליעד למחבלים משטח הרצועה. התפקיד שאתה וחבריך ממלאים הוא של אדיוטים שימושיים שקולם נשמע למרחוק: "תראו, אפילו הישראלים הללו מודים באשמתה של ישראל ומכריזים מעל כל בימה אפשרית על ישראל כפושעת מלחמה אשמה במצב הקיים". לא פלא שהחבר'ה נותנים לכם כסף על מילוי תפקידכם באומץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. בהחלט אילו "אם תרצו" היו דורשים גם את פסילת מעגל תנועות הנוער זאתהיתה דרישה מוצדקת. אם לא פוליטי פירושו שום ארגון שיש לו אג'נדה פוליטית, זה היה צריך להיות לגמרי בלתי פוליטי, כך שכל ארגון שבין מטרותיו יש כל דבר שהוא שנמצא במחלוקת פוליטית כלשהיא אוטומטית יצא מהתחרות. או להיפך, שכל ארגון שאינו שותף בבחירות לכנסת יוכל להשתתף.

      ב. יחסים בינלאומיים לא נובעים בדרך כלל מאהבה. בין ישראל לבין השושלת הההאשמית לדורותיה יש שותפות אינטרסים ארוכת ימים ודורות. אכן, האינטרס של ההאשמים הוא שהמדינה הפלסטינית תקום ממערב לנהר הירדן. בפעם היחידה בה עמדה על סדר היום האפשרות שהמדינה הפלסטינית תקום ממזרח לנהר הירדן - בחודש ספטמבר 1970 - מדינת ישראל היתה מוכנה להפעיל את כל עוצמתו של צה"ל כדי למנוע שזה יתרחש. היום האפשרות לא עומדת על הפרק. האינטרס הלאומי של ישראל הוא שתקום מדינה פלסטינית ומדינת ישראל תחדל להיות כובשת.

      ג. האם המצב המצב הנוכחי מול סוריה הוא הדבר הכי קרוב לשלום שנקבל בעשרים השנים הקרובות, או שנגיע למצב שקרוב באמת לשלום ואפילו מהווה ממש שלום? זה תלוי גם בנו ומה נציע לסורים. ברור שאם לא נהיה מוכנים לשלם את מחירו של השלום,לא נקבל שלום. בחיים לא מקבלים דברים בחינם.

      ד. ברצועת עזה לא נפסק השלטון הצבאי הישראלי והוא חי וקיים עד היום, ולמדינת ישראל אין כל כוונה להפסיק אותו. מה שקרה בשנת 2005 היה שינוי צורה של השלטון הצבאי הישראלי, כיום מקיימות אותו ספינות חיל הים המשייטות מול חופי עזה ומטוסי חיל האויר החגים מעליה והחיילים המאיישים את המחסומים סביב הרצועה. השלטון הצבאי הישראלי ברצועת עזה יסתיים כאשר תושב ברצועת עזה יוכל לצאת מארצו ולחזור אליה בים, ביבשה ובאויר, ליבא וליצא כל מה שירצה בלי לבקש אישור משלטונות ישראל. הירי על הישובים מסביב לרצועה אגב התחיל הרבה לפני שינוי צורתו של השלטון הצבאי הישראלי בשנת 2005.

      אני לא אוהב את המונח האידיוטי "אדיוטים שימושיים". יש כמה וכמה ביטויי גנאי וקללות גסות סתם, שיכולתי להשתמש בהן ואני משתדל שלא. אגב,במקרה לארגון שלי - "גוש שלום" - אף אחד בחו"ל לא נותן כסף. אני בהחלט לא רואה כל פסול בקבלת כספים מהאיחוד האירופי או אחת מחברותיו, מדינות דמוקרטיות מתוקדנות ונאורות, אבל כאשר אנחנו בגוש שלום נסינו נתקלנו במחסומים בלתי עבירים של בירוקרטיה בבריסל ובסוף ויתרנו על הנסיון. כך שעל כל מה שאנחנו ממומן מכיסנו הפרטי ומתרומות די קטנות של אנשים פרטיים. על עבודתי כדובר גוש שלום אני לא מקבל שום משכורת, הכל לגמרי בהתנדבות.

      אגב, אם אתה מחשיב את מדינות אירופה כאויבות, מה לדעתך לנתק עימן את היחסים הדיפלומטיים ולהסתדר גם בלי היצוא הישראלי למדינות האלה? אם זה אויב, אז שיהיה אויב עד הסוף.

      מחק
  29. א. במובן הרחב, הכול פוליטי: גם עמותה שנאבקת למען חולי סרטן, ומנסה לקדם את הכללתן של תרופות ומשככי כאבים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת היא פוליטית ופועלת בשדה שנוי במחלוקת, תהא פעולתה מבורכת ככל שתהא. במובן הצר: פוליטי הוא מפלגתי, ולא אם תרצו ולא מעגל תנועות הנוער הן כאלה. אף אחד לא מנע מארגוני השמאל (וגם לא מהמכון לאסטרטגיה ציונית בו אני חבר) להשתתף. אני מניח שיש כאלה שהתלבטו בעניין והחליטו לוותר משיקוליהם שלהם (כולל חשש מהפסד צורב שיראה מה רמת התמיכה העממית בהם) או כי חשבו שהם לא רשאים להשתתף (מישהו מהם מנע לברר זאת עם הבנק בטרם תם מועד ההרשמה לתחרות?) ויש כאלה שהתחרות כלל לא הייתה במודעות שלהם (כמו אצלנו). כל הסיפור פה ששלום עכשיו תפסו טרמפ על אם תרצו כדי לקבל במה. שיהיה להם לבריאות, אבל בזכות המהלך הזה הם לא הפכו ליותר צודקים אלא ליותר צדקנים.

    ב. לישראל יש אינטרס לאומי שכל התושבים בתחומיה ייהנו מזכויות אזרח מלאות, אבל אינטרס זה אינו עומד לבדו. יש גם אינטרס לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ועל שלום אזרחיה. כיום אין לי אמון בערבים שמדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון תסכים לשכון בשלום לצידה של ישראל, ולכן מבחינתי זוהי אינה אופציה. את האופציה הירדנית לעומת זאת, אני בהחלט מוכן להניח על השולחן.

    ג. תזכיר לי למי אתה מתכוון כשאתה אומר סורים? לאסד שלא ברור שיישאר בשלטון עד הפעם הבאה שתגיב לי פה? וכן, גם לגבי אסד ואסד האבא, לא היה לי אמון בכדי שאמסור את הגולן לידיו תמורת ספק שלום.

    ד. אה נכון, שכחתי שהדבורים הצהליים שטים מול חופי עזה סתם כדי לתפוס שמש, מטוסי חיל האוויר חגים מעל רפיח רק כדי לתצפת על בנות העיר והחיילים פשוט לא מוכנים לעזוב את המחסומים כי כיף להם שם כל כך. המשוואה מאד פשוטה: ביום שישובי עוטף עזה לא יסבלו מהטרור שיוצא מעזה, תושבי עזה לא יזכרו מה צבע המדים של חייל צהל.

    ה. את המונח אדיוטים שימושיים לא אני המצאתי, כידוע לך. ובכל זאת אני בוחר להשתמש בו, כי הוא ממחיש נהדר את תפקידך במערכה נגד הלגיטימציה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. זו אינה קללה ולא כינוי גנאי. זהו זיהוי סוציולוגי.

    ו. לגבי מקורות המימון של גוש שלום, ממחקר שערכנו במכון לאסטרטגיה ציונית והתפרסם בשנת 2009 עולה כי "לפי מסמכי רשם העמותות נכון לשנת 2007, הארגון אינו מקבל מימון מממשלות זרות, אך הוענקו לו מספר תרומות מארגונים שונים בחו"ל, כאשר שתי הגדולות שבהן התקבלו מארגונים הולנדיים - תרומה בשווי של 100,578.67 שקלים מארגון SIVMO, שמטרתו הבלעדית היא תמיכה בגופי שלום וזכויות אדם בישראל. תרומה נוספת בשווי של 110,000 שקלים התקבלה מארגון הולנדי אחר, Kerkinactie – ארגון כנסייתי-פרוטסטנטי הפועל לדבריו ברוח הנצרות, לקידום זכויות אדם ברחבי העולם." האם הנתונים שלנו לא נכונים או שמא מישהו בארגון שלך מסתיר מהדובר המתנדב החרוץ שלו קצת מידע חשוב?

    ז. אני לא מחשיב את מדינות אירופה כאויבות, אבל אני מבין שיש להן את האינטרסים שלהן על פיהן הן מבקשות לפעול. זו עדיין זכותה של ישראל לבקר את מדיניות ההתערבות של ממשלות אירופאיות בסוגיות פוליטיות בישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. אכן,ישנה תפיסה שהכל בחיים פוליטי. כפי שבודאי ידוע לך, בתפיסה הפמיניסטית הפרטי הוא פוליטי וגם מה שעושים גבר ואשה בחדר המיטות הוא פעולה בעלת משמעות פוליטית. אבל יש פוליטי ויש פוליטי, יש מי שפעולתו פוליטית במשתמע ויש מי שפעולתו היא פוליטית במפגיע ובמופגן ובצעקה רמה. "אם תרצו" שייך לסוג השני. זה בהחלט לגיטימי, רק שהם לא צריכים להתמם ולהגיד שהם "בסך הכל ציונים",קודם כל מפני שציונות זאת אידאולוגיה פוליטית שיש עליה מחלוקת פוליטית חריפה, בודאי בעולם ובעשרות השנים האחרונות גם בישראל, ושנית מפני ש"אם תרצו" נותנים פרשנות מאד ברורה וחד משמעית לציונות וממקמים את הציונות שלהם במקום מאד מסוים במפה הפוליטית. זה לגיטימי, להכחיש את זה לא לגיטימי וגם מגוכח.

      ב. גם לפלסטינים אין אמון במדינת ישראל שתסכים לשכון לצידם בשלום, ויש להם חשד רב שמדינת ישראל מתכוונת להמשיך לקיים עליהם שליטה צבאית ולהקים ולהרחיב התנחלויות בשטחם. יש הרבה ישראלים השותפים לחשדות שלך כלפי הפלסטינים ויש הרבה פלסטינים השותפים לחשדות הנ"ל כלפי ישראל, ואם לא נצליח להתגבר על חשדות הדדיים אלה שמזינים זה את זה עלול להיות גורל רע ומר לכולנו.

      ג. כשאני אומר "סורים" אני מתכוון לעם של כמה וכמה מליוני אנשים שחי בשכנותנו הקרובה וכרגע נמצא בתהליך מאד קשה ומכאיב של החלפת ממשלתו, ומה שלא תהיה תוצאת התהליך הזה עדיין העם הזה יהיה שכננו,עדיין יהיה לנו צורך להגיע לשלום והניחוש שלי הוא שעדיין מחיר השלום יהיה רמת הגולן (ועדיין תעמוד בפנינו הברירה אם לשלם את המחיר או לא לשלם).

      ד. יכולה להיות גם משוואה הפוכה - ביום שתושבי עזה לא יזכרו מה צבע המדים של חייל צה"ל וגם לא איך נראה מטוס או ספינה ישראלית, גם לא תהיה שום פעולה עוינת שתצא מעזה אל ישובים ישראלים בסביבתה. איך אפשר להגיע לזה? יש תקדים מסוים. רק בשנה האחורנה מדינת ישראל ניהלה משא ומתן רשמי עם הארגונים השולטים בעזה. נכון, לא ישבו בחדר אחד ליד שולחן אחד אלא מתווכים גרמנים ומצרים העבירו את הצעות הצד האחד לצד האחר, אבל זה עדיין היה משא ומתן. בשמא ומתן הוסכם על חילופי שבויים בין שני הצדדים, נחתם הסכם מפורט ומדוקדק, ושני הצדדים - גם ממשלת ישראל וגם הנהגת החמאס - עמדו בהסכם וביצעו בדיוק נמרץ את חלקם בו. אולי אפשר לפנות לאותם מתווכים לאפשר משא ומתן גם בנושאים רחבים יותר?

      ם שם כל כך. המשוואה מאד פשוטה: ביום שישובי עוטף עזה לא יסבלו מהטרור שיוצא מעזה, תושבי עזה

      ה. את המונח "אדיוטים שימושיים" המציאו אנשי ימין באמריקה אשר השתמשו בו במסגרת תעמולה אנטי-קומוניסטית ויחסו אותו ללנין, אם כי אין כל עדות שלנין או מנהיג קומוניסט אחר כלשהו השתמשו בו אי פעם. אחר כך הפך לכיוני גנאי שמשתמשים בו אנשי ימין בכל מיני הקשרים אחרים. לא זכור לי שהתשמשו בו לגבי מדינת ישראל ואנשים שמדינת ישראל עשתה בהם שימוש ואחר כך זרקה אותם (לדוגמא אנשי צד"ל). אני חושב שגם שם השימוש הזה היה מתאים בהחלט.

      ו. לאור העובדה שאני אישית זה שנסע לאמסטרדם ופנה אל הארגונים הנ"ל ושכנע אותם לתת תרומה לגוש שלום, אני בודאי מכיר אותם ואני יודע בדיוק את סכומי הכסף שנתנו לנו. בודאי שאין לנו מה להסתיר ובמה להתבייש ולו במלוא הנימה, והפרטים הנ"ל לקוחים מן הדו"ח שאנו עצמנו הגשנו לרשם העמותות. כפי שציינתי, אני אישית לא מקבל שום משכורת מן התרומות שקיבלנו שאינן גדולות במיוחד יחסית למאבקים שאנחנו מנסים לנהל, ואת עבודתי בגוש שלום אני עושה לגמרי בהתנדבות. ואכן, מטרתו היעודית של ארגון SIVMO, היא תמיכה בגופי שלום וזכויות אדם בישראל - מטרה טובה וראויה ביותר. ואכן, ארגון Kerkinactie הוא ארגון כנסייתי-פרוטסטנטי הפועל לדבריו ברוח הנצרות, לקידום זכויות אדם ברחבי העולם (ואני כמי שמכיר היטב את אנשי הארגון, מאשר לחלוטין את טענתם זאת). טוב שיש גם ארגונים כנסיתיים כאלה, ולא רק ארגונים שהנצרות בעיניהם פירושה לתמוך במתנחלים ובימין הקיצוני בישראל בתקוה שהם יביאו למלחמת גוג ומגוג שבה יהרגו תשעים אחוז מהיהודים ואז יחזור ישוע אל העולם ועשרה אחוז היהודים שישארו בחיים יתנצרו. אני הייתי מתבייש לקבל כספים מאנשים כאלה, בהחלט ארגון Kerkinactie (פעולה כנסתייתית בהולנדית) נראה לי ברירה הרבה יותר שפויה ורצויה.


      ז. בהחלט זכותה של ממשלת ישראל ושל ארגונים פוליטיים בישראל לבקר את מדיניות ההתערבות של ממשלות אירופאיות בסוגיות פוליטיות בישראל, וזכותן של ממשלות אירופה להודיע בנימוס לממשלת ישראל שהן רושמות לפניהן את הביקורת וממשיכות במדיניותן (בדיוק כמו שעושה ממשלת ישראל על ביקורת בנושא ההתנחלויות)

      מחק
  30. א. אתה מנסה להראות מצג שווא כאילו יש שני דרגים של פוליטיות. זה עניין של הגדרה. אתה בוחר להציג חלוקה של שתי קטגוריות ואז טוען שאם תרצו נמצאת בדרג היותר פוליטי. אני יכול להוסיף עוד דרג של אלו המפלגתיים, ואז לטעון שאם תרצו אינם פוליטיים. הוויכוח הזה הוא תעלול רטורי ותו לא המונע על ידי אנשים קטנים וקטנוניים שצרה עיניהם בהצלחתה של אם תרצו (תוך התעלמות מופגנת מהשתתפותם של תנועות פוליטיות אחרות בתחרות).

    ב. יכול להיות שלערביי יהודה ושומרון אין אמון במדינת ישראל. אחרי הכל, ישראל היא זו שפתחה במלחמה ב-48, פלשה ליהודה ושומרון ב-67 ויזמה שתי אינתיפאדות.

    ג. העם הסורי רוצה שלום? אהלן וסהלן, אני מוכן לחתום עכשיו על הסכם שלום, תמורת ויתור סורי על רמת הגולן.

    ד. המשוואה שאני מכיר היא שכמות הטרור יורדת ככל שלצה"ל יש יותר שליטה בשטח. שנשווה את הנתונים בין רמאללה וג'נין לבין עזה ורפיח? כשהעסק נהיה שקט - צה"ל יוצא בהדרגתיות (ע"ע יריחו ובית לחם) ומוריד מחסומים.

    ה. בלי לדעת מה מקורו האמיתי של המושג, הוא מדויק למדי. וללא קשר, הבגידה בלוחמי צד"ל היא אכן אחת העוולות המוסריות הגדולות עליהן חתומה מדינת ישראל.

    ו. ניסיתי לטעון שגוש שלום לא נהנה ממימון אירופי ("אגב,במקרה לארגון שלי - "גוש שלום" - אף אחד בחו"ל לא נותן כסף"). איזה באסה שעלו על זה ששיקרתי. נחליק את זה. אולי אף אחד לא ישים לב.

    ז. מעולה. אז אנחנו מסכימים שלכולם יש זכות לבקר את כולם. לגבי שאלת המימון אני לא בטוח. מעניין איך תגיב ממשלת ספרד תעשה ביום שמדינת ישראל תעניק מימון לעידוד המאבק לעצמאות הבסקים.

    השבמחק
    תשובות
    1. א.ההתנגדות שלי ל"אם תרצו" היא לא בגלל "קנאה בהצלחה" אלא מפני שאני מאד לא אוהב פאשיסטים, לא פאשיסטים ישראלים ולא משום לאומיות אחרת.

      ב. יש גם אפשרות לטעון שהתנועה הציונית היא שהכריזה מלחמה על הפלסטינים בשנת 1897 בעיר באזל בכך שהחליטה להקים מדינה יהודית בארצם בלי לשאול לדעתם ובלי להתענין בה, והמשיכה וגם הגבירה את מאמציה להקים מדינה יהודית גם כשהתברר שדעתם של הפלסטינים בנושא שלילית ביותר. יש מי שיראו בזה מעשה תוקפנות.

      ג. אני מוכן לקנות בחנות שלך בתנאי שתיתן לי את הסחורה בחינם ותחתום שאתה מוותר על תשלום.

      ד. המשוואה שאתה מכיר היא שהכיבוש תמיד נמשך והשלטון הישראלי תמיד נמשך ולא חשוב מה עושים הפלסטינים. נלחמים בנו יש כיבוש, לא נלחמים גם כן יש כיבוש (טיפ טפםיה יותר "עדין".זה יוביל לכך שהפלסטינים יגידו: בסדר, לא עושים טרור, לא נלחמים בכם, רק מבקשים זכות בחירה לכנסת ומבקשים מהא"ם שיתמוך בדרישתנו זאת.


      ה. מקורו של הביטוי מוכר וידוע, ואם כבר - אני מעדיף להיות "אידיוט" מאשר קלגס כובש
      אכן, ממשלת ישראל התנהגה בנבזות כלפי אנשי צד"ל. היה מוטב לכל המעורבים אלמלא הוקם הכח הזה מלכתחילה, לא היה שום סיכוי בעולם שישראל תוכל להישאר בלבנון לנצח ולכן סופו של צד"ל היה ידוע מרגע הקמתו.

      ו. אנחנו מקבלים סיוע מארגונים בהולנד שאינם ממשלתיים (וגם לא אוהבים את ממשלת הולנד ובאים אליה בהרבה מאד טענות, והיא לא אוהבת אותם. גם אם יתקבל החוק הדרקוני שבינתיים נתניהו בולם אותו, במימון שלנו זה לא יםגע במלוא הנימה. .

      ז. אני מאד תומך במאבק של הבאסקים בםפרד, הייתי שם כמה פעמים ויש לי חברים טובים שמעורבים במאבק הזה עד צוואר. אשמח מאד אם הם יקבלו מימון נוסף. השאלה אם הם ירצו לקבל מימון מאת ממשלת ישראל, כי הם מאד מזדהים עם הפלסטינים. אבל אם כן - בבקשה! אתה יודע למי בממשלת ישראל צריך לפנות? (אגב, ממשלת ספרד בודאי לא תאהב את זה, אבל כל עוד מדובר בארגון חוקי שרשום כדת וכדין לפי החוק הספרדי, אין לא שום דרך למנוע את זה).

      אגב,אם תבדוק ברישומים שלך תמצאשהרבה ארגוני זכויות אדם בישראל מקבלים מימון לא רק מאת ממשלת ספרד אלא גם ובמיוחד מממשלת החבל האוטונומי הבאסקי.

      כאן אני חייב לסיים את הדו-שיח הזה ולאפשר לך את זכות המלה האחרונה, מכיון שהלילה אני יוצא למסע של כמה שבועות (באירופה מכל המקומות), שחלקו אישי (המשפחה של אשתי חיה בהולנד) אבל חלקו פוליטי ואני מקווה יסייע לקדם את סיום הכיבוש וקיצו של מפעל ההתנחלויות.

      מחק
  31. א. תודה שחשפת כי ההתנגדות שלך להשתתפות של אם תרצו בתחרות לא נובעת מהיותם "פוליטיים".

    ב. אני מאמין ששיבת עם ישראל לארצו הייתה יכולה להיעשות בקלות מבלי לפגוע בזכויותיהם של הפלסטינים שהיו אז בארץ (אפילו שאז הם אז עוד לא ידעו שהם כאלה) - להפך: הציונות הייתה משפרת את רווחתם. בפועל, חלקם בחרו להתנגד וערבים נוספים בחרו להגר לישראל. כשהיהודים הגיעו לארץ, הם לא עשו פרעות ולא גירשו ערבים. הם התיישבו באזורים ריקים מישובים ורכשו קרקעות כדין. הפלסטינים הם אלה שהפכו את העימות לאלים.

    ג. אז כנראה שהעם הסורי לא באמת רוצה את סחורת השלום, כי אם את הקרקע.

    ד. המשוואה היא פשוטה: ככל שיפחת האיום על אזרחי ישראל מצידם של תושבי הרשות הפלסטינית, כך הם ירגישו פחות את צה"ל. רוצים זכות בחירה? בתנאיה של המדינה הקולטת. לא מתאים? בואו נשב ונגיע להסדר.

    ה. איזה כיף לי. אני לא אדיוט ולא קלגס. לגבי צד"ל - למיטב ידיעתי, הרציונל מאחורי הקמת צד"ל לא היה לאפשר לישראל להמשיך ולשהות בלבנון, אלא שהם יהוו את הכוח שיבטיח את שלום האזור שם אחרי שישראל תיסוג. בפועל, אני מסכים שהמדיניות של ישראל בלבנון הייתה נוראית, הן באופן השהייה שם, והן באופן הבריחה משם.

    ו. שזה סותר את מה שאמרת קודם: "אני בהחלט לא רואה כל פסול בקבלת כספים מהאיחוד האירופי או אחת מחברותיו, מדינות דמוקרטיות מתוקדנות ונאורות, אבל כאשר אנחנו בגוש שלום נסינו נתקלנו במחסומים בלתי עבירים של בירוקרטיה בבריסל ובסוף ויתרנו על הנסיון. כך שעל כל מה שאנחנו ממומן מכיסנו הפרטי ומתרומות די קטנות של אנשים פרטיים."

    ז. אני מנחש שביום בו ממשלה תיתן כסף לארגונים הבסקיים, ממשלת ספרד תאסור על מימון כזה. בינתיים זה לא קורה, אז אין חקיקה בנושא.

    נסיעה טובה!

    השבמחק