יום שישי, 23 בדצמבר 2011

לא אקטואלי - 23.12.11


סביבה ומסובב
בחודש שעבר השיק המשרד להגנת הסביבה קמפיין הסברתי כחלק מהמאבק בתופעת שריפת הפסולת במגזר הערבי. מי שרוצה, יוכל למצוא קווי דמיון רבים בין היוזמה הזו של השר גלעד ארדן להצעת החוק של אנסטסיה מיכאלי להנמכת הדציבלים הבוקעים ממערכות כריזה של מסגדים. למרות שמטרת היוזמות ראויה, הן אינן פשוטות ליישום לאור הצורך בשינוי דפוסי התנהגות מסורתיים במגזר הערבי המובל על ידי גורמים חיצוניים (ובמקרה יהודים). אין ספק כי הדרך השונה בה בחרו שני נבחרי הציבור לפעול עשתה את ההבדל: האחד בחר לרתום את ראשי הרשויות במגזר הערבי למהלך הסברתי במהותו והשנייה בחרה ללכת על מהלך חקיקתי לעומתי, שאמנם מביא לה כותרות רבות, אך ככל הנראה לא יביא להשגת המטרה.

קריאת גיוון
במהלך חג החנוכה וגם מעט לאחריו (למעשה עד סוף דצמבר) ייפתחו דלתות מחסני ידיעות ספרים בחולון לטובת מכירת חיסול של כותרי ההוצאה. שיאו של האירוע יתקיים ביום ראשון הקרוב בו יחולקו תעודות זהב (20,000 עותקים), פלטינה (40 אלף) ויהלום (100 אלף) לסופרים הפופולאריים ביותר. חמישה ספרים בסך הכול זכו להימכר ביותר ממאה אלף עותקים: 'המוסד' של נסים משעל ומיכאל בר-זוהר, 'הכלב היהודי' של אשר קרביץ, 'תפילילה' של מאיה חנוך ומיכל כהן-חי, 'אל תשלח ידך אל הנער' של הרב ישראל לאו וחסמב"ה של יגאל מוסינזון. את הפרשנות על נתונים אלו והמסקנות על הישראלי (שקצת מעל?) הממוצע, אני מותיר בידי הקוראים הלא ממוצעים שלי.

במקום שאין מדינה
ביום שלישי הקרוב יעניק מרכז מורשת מנחם בגין את 'פרס בגין' עבור תרומה ייחודית למען עם ישראל וארץ ישראל. אל רשימת הזוכים המכובדת מצטרף השנה ארגון השומר החדש. זכייתו של הארגון החשוב והמועיל הזה מצטרפת לזכיות קודמות של נפש בנפש ושל רבני צוהר. כולם ארגונים שממלאים פונקציות אותן הייתה אמורה למלא המדינה כחלק מתפקידה כמדינת הלאום של העם היהודי: הגנה על ההתיישבות, עידוד עלייה ומתן שירותי דת. מעניין מה בגין היה אומר על כך.

ללמוד על למדנים
בימים רביעי וחמישי הקרובים יערוך מכון ון-ליר כנס בינלאומי על למדנות יהודית בזמננו. לפחות על פי הלו"ז העשיר של האירוע, מדובר בכנס מבטיח למדי בו יוצגו מחקרים המשרטטים את דמותה של הלמדנות היהודית על נגזרותיה: בישראל ובחו"ל, בקרב דתיים וחילונים, גברים ונשים, מזרחים וליטאים, מודרניים ופוסט-מודרניים. ללמדך שגם הלמדנים האדוקים שהעריצו את הלימוד, סופם שהם עצמם יהפכו למושאים   ללמידה, הערצה וביקורת.

מן המיצר קראתי
על המפעל החשוב של המכינות הקדם צבאיות נכתב רבות וראוי שייכתב עוד יותר, אך עקב האכילס שלהן הוא ברמת מעורבותן המועטה יחסית לאחר סיום השירות הצבאי. אם במכינות הדתיות ניתן עוד למצוא מסגרות המשך תורניות, במכינות החילוניות נדמה שהחלל גדול. יוזמה אחת שמנסה למלא את הואקום הזה הינה היוזמה המקורית של מכינת מיצר שברמת הגולן אשר פותחת תוכנית מיוחדת לחיילים משוחררים אשר משלבת עבודה עברית ומועדפת במטעי קיבוץ אורטל יחד עם בית מדרש ערב וחיי קהילה שיתופיים. כנס למתעניינים ייערך ביום חמישי הקרוב בבית אביחי שבירושלים. חיילים שעדיין סוגרים שבתות ועלולים לפספס את המדור הם ממילא צעירים מדי ויוכלו להצטרף רק למחזור הבא.

מאברהם ועד רוחמה
בימים אלה מציינת המועצה האזורית שער הנגב 100 שנים להתיישבות היהודית בנגב. היסטורית, לא מדובר במאה שנים רצופות כי אם בציון 100 לעלייה לקרקע של היישוב רוחמה ב-1911, שלושה עשורים קודם לניסיונות היותר מוצלחים ומוכרים של הקמת שלושת המצפים (רביבים, בית אשל וגבולות) ותוכנית 11 הנקודות. מאז נעשו שלוש ניסיונות ליישב את רוחמה, אך כולם לא עמדו בגלי פרעות שונים, בטרם הוקמה כקיבוץ של השומר הצעיר ב-1943. מי שמבקשים להכיר יותר לעומק את תולדות ההתיישבות היהודית בנגב בעת החדשה, מוזמן לתערוכה שנפתחה השבוע ברוחמה ופתוחה חינם לציבור במהלך ימי החג. טקס הדלקת נרות החנוכה במקום ילווה בסיפורי נסים ונפלאות מפי ותיקי הקיבוץ.

דת הדמוקרטיה
זהו. אפשר להכריז רשמית כי ארגוני השמאל הקיצוני שתמיד התהדרו בחילוניותם הנאורה הפכו לדתיים פונדמנטליסטים. במניפסט שפרסמה לאחרונה הקרן החדשה לישראל ונושא את הכותרת "אני מאמין בדמוקרטיה" מתבקש כל מאמין לחתום על 14 עיקרים (חס וחלילה לא 13) שעיקר משמעותם הסמלית להפקיע את הדמוקרטיה המהותית מידי רוב אזרחי המדינה. לכך מצטרף מסע ההפחדה של האגודה לזכויות האזרח, ארגון הדגל של הקרן, אשר קורא לאזרחי ישראל (ובעיקר למי שאינם כאלה) להצטרף למצעד זכויות האדם תוך הפצת כרזה השואבת את השראתה מאחד, מרדכי וענונו שמו. י"ד א-אלוהים.
  

על המילים ועל הפורקן
מדיר יוונים, ממיר עריצים, מאיר פנים, מתיר איסורים, מעיר עוקצנים, מחיר תגים, מסיר אחריות, משיר שיער, מכיר את כולכם. חנוכה שמח!


תגובה 1:

  1. המהלך למנוע שריפת גזם הוא נכון וצריך ללמוד ממנו.

    השבמחק