יום שישי, 16 במרץ 2012

לא אקטואלי - 16.03.12


הנס של נתניהו
רבים וטובים אינם מבינים כיצד זה שאותו בנימין נתניהו שבעבר הציג משנה אידיאולוגית סדורה, פועל כיום במגוון מקרים בסתירה מוחלטת לעמדותיו המקוריות, כפי שניתן היה לראות בשחרור גלעד שליט תמורת אלף מחבלים ובנטישת עקרונות המדיניות הכלכלית עליה עמד בעבר. נדמה לי שאת ההסבר ניתן למצוא במורשת הבית"רית: בשנת 1934 פרסם זאב ז'בוטינסקי את רעיון בית"ר, שעיקרון מרכזי בו היה ה-"חד-נס" – "כל הרעיונות האחרים, עם כל יופיים ואצילותם, מותרים להשפיע עלינו כל זמן שאין הם מפריעים אותנו במלאכת הבניין של מדינת היהודים. בו ברגע שאחד הרעיונות מתחיל להיות אבן נגף... עלינו להקריבו בלי רחמים לטובת האידיאל היחידי...". לפי נתניהו, צו השעה למלאכת הבניין של מדינת היהודים היא הסרת האיום האיראני – "ועל כל אידיאה אחרת לכוף את ראשה לפניו".

עוּד חוזר הניגון
ביום שלישי הקרוב ייפתח בירושלים פסטיבל מוזיקה חדש: צלילים בעיר העתיקה. בפסטיבל ישתתפו זמרי האופרה הישראלית, שלמה בר, ועוד מבחר הרכבים שיופיעו בין החומות, מחוצה להן, וגם עליהן ממש. כצפוי מירושלים, המוסיקה תהיה מגוונת ותתאים למאמיני המוזיקה מכל הדתות והעדות. מומלץ במיוחד לא לפספס את התהלוכה של מארש דונדורמה, הרכב של 15 נשפנים ומתופפים, שיודעים לעשות שמח תוך כדי תנועה. הכניסה חופשית (כבר 45 שנה).

סלקטיביזם שיפוטי
החוק קובע כי לשופט פורש יש שלושה חודשים להשלים פסקי דין. הנשיאה היוצאת, אשר מועד הפרישה חל לפני כשבועיים וחצי, הספיקה בשלהי כהונתה לפסוק על ביטולם של שלושה חוקים. נותרו לביניש יותר מחודשיים להמשיך ולהטביע את חותמה על מערכת המשפט הישראלית. אני באופן אישי מחכה לראות כיצד תיבחר ביניש להכריע בעתירה נגד הפרטת קרקעות המדינה. ראשית, משום שהפרטת אדמות המדינה תקל על העברתן של אדמות לידיים לא יהודיות – כבר היום יותר מחצי מהאדמות הפרטיות בישראל נמצאים בבעלות לא יהודית. שנית, משום שבפעמים שבית המשפט ביטל חוק של הכנסת הוא הסתמך על שני חוקי היסוד שהתקבלו ב-92: חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו. הפעם יש לבית המשפט העליון הזדמנות לבטל חוק על סמך חוק יסוד ותיק ולא כל כך מוכר – חוק יסוד: מקרקעי ישראל, שקובע שלא ניתן להעביר אדמות מדינה לצמיתות. מעניין יהיה לראות עם בית המשפט העליון יעז לבטל חוק שאינו חוקתי משום שהוא סותר חוק יסוד שנשען על ערך יהודי.

מחיר הקוטג'
זוכרים את מחאת הקוטג'? בימים אלה מתקיימים במשרד התמ"ת דיוני הוועדה לבדיקת משק החלב בישראל. בקרב חברי מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, קיים חשש שהענף ייחשף ליבוא חופשי, דבר שיקטין את הצורך בייצור מקומי, וכתוצאה מכך יפחית את הצורך בגידולי המספוא שמתקיימים כיום על כ-500 אלף דונם ברחבי ישראל. אין מדובר בעניין של מה בכך, מאז העלייה הראשונה ועד ימינו משמשת החקלאות ככלי מרכזי להחלת ריבונות וקניית אחיזה קרקעית בחבלי ארץ כפריים. על כן יש לקחת בחשבון כל פגיעה בחקלאות שעושה שימוש קרקעי בשטח נרחב. לא מדובר באיום תיאורטי: בעבר תיארתי כיצד החלטה של משרד האוצר להפסיק לסבסד גידולי חיטה ושעורה הביאה להפקרה של חלקות שהפכו להיות לא כלכליות ועברו לידיים בדוויות. צריך לדאוג שגם דרך הטיפול בעליית מחירי הקוטג' לא תגבה מחיר יקר.

קונצנזוס ציוני
‫החלטתי: יאיר לפיד יהיה הסמל של המשלחת הישראלית לאולימפיאדה והתינוק של במבה ינחה את טקס יום הזיכרון. סופי.

אובדן חושים
השבוע זכיתי לחזות בהופעת הבכורה של המחזה 'לונה פארק' במרכז 'נא לגעת' שביפו, בביצוע אנסמבל של שחקנים חרשים-עיוורים. למרות שמדובר בקונספט מיוחד ונדיר, הוא מאד מוכר למי שזכה לצפות ב-'לא על הלחם לבדו', הצגה מרגשת מבית 'נא לגעת' שרצה כבר 4 שנים בהצלחה רבה. בהצגה החדשה משתתפים אחד עשר שחקנים שיוצקים את הסיפור האישי שלהם לתוך העלילה בעזרתם של מתורגמנים מלפני הקלעים וצוות הפקה חרוץ מאחוריהם. למגיעים להצגה מומלץ לשלב ביקור בבית הקפה 'קפיש' עם מלצריו החרשים או במסעדת החושך 'בלק אאוט' בו השירות ניתן על ידי מלצרים עיוורים.

בלשון המתה
תנועת 'אם תרצו' פצחה השבוע ביוזמה מרעננת וציינה לראשונה את שבוע האפרטהייד הערבי שכלל שלל פעילויות מגוונות: הרצאות, סרטים ואף תחרות קריקטורות. אלא שחוסר ההלימה בין אורך האירוע למציאות האפרטהייד בשטח עדיין נשמר: שבוע האפרטהייד הישראלי נמשך ארבעה שבועות בעוד שבוע האפרטהייד הערבי אורך ארבעה ימים בלבד. מצד שני, נראה שהמילה אפרטהייד היא קצת עדינה מדי מכדי לתאר את מה שמתחולל כרגע בעולם הערבי, בלשון המעטה. תשאלו את אסד, שממעיט את מספר נתיניו מדי יום.

אורים ותמימים
שמועות במסדרונות הפוליטיים מספרים כי חבר הכנסת חיים אמסלם צפוי לחבור עם תנועתו עם-שלם למפלגת אור-לב של זבולון ולמפלגת אור-בך של אורי. מעניין מה יאמר על כך ההוא מאריאל, אורי.

מדוע לא יבוא פורים
אחרי פסח?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה