יום שישי, 2 בנובמבר 2012

לא אקטואלי - 2.11.12


אפריקה ישראל
על פי פרסומים זרים, תקפה ישראל בסודן ולא בפעם הראשונה. המודיעין האמריקאי סימן כבר מזמן את סודן כחלק מציר הרשע. לאור נתונים אלה, נראה שהיחסים של מדינת ישראל עם סודן לא צפויים להיות אידיליים בתקופה הקרובה ולכך צריך להיערך. על פי נתוני רשות ההגירה, שוהים בישראל 15,000 אלף מסתננים מסודן, רובם אינם מדרפור ואינם פליטים. במאמר שפורסם על ידי המכללה לביטחון לאומי העריכה עו"ד עפרה קלינגר, קצינה בכירה בשירות בתי הסוהר, שהמסתננים הם סיכון ביטחוני, משום שהם עלולים לשמש כפעילים של מדינות עוינות או של ארגוני טרור‏. הדבר נכון שבעתיים כשלאותם מסתננים יש קרובי משפחה בסודן אשר עלולים להוות אמצעי לחץ וסחיטה מצד השלטון. יתכן והפיתרון טמון דווקא בידיהם של כמה מהסודנים שנמצאים בישראל ומשתייכים לתנועת האופוזיציה לשחרור סודן (SLM), אותם יצא לי לפגוש בסיור בו השתתפתי במסגרת פעילותי במכון לאסטרטגיה ציונית. מכיוון שלא מדובר בבעיה ייחודית לישראל, רצוי לטובת כל הצדדים לדחוף לכך שהקהילה הבינלאומית תפעל בעניינה של סודן.

רץ כבן צבי
בשבוע שעבר השיק יד בן-צבי את בית הספר הבין-לאומי הראשון ללימודי ירושלים על שם חיים קוברסקי בבית החלוצות ההיסטורי המשופץ בשכונת רחביה שבירושלים. מומלץ לבקר במבנה החדש בהקדם על מנת ליהנות משלוש תערוכות-תמונות שמוצגות במקום בימים אלה: 'סיפורו של בית החלוצות', 'ילדי ירושלים' ו-'צריף הפרחים של רחל ינאית'. המעוניינים בקצת יותר אקשן, מוזמנים להצטרף לסיורי האייפונים של יד-בן צבי.

מיהו חפי?
דתיים לייט, דתל"שים, דתל"פים, דתי לדעתי, פוסט אורתודוקסים, ניאו רפורמיים, חפיפניקים, דתיים נורמלים, דתיים פלורליסטים, פרילאנסים של האל, ועוד שורת שמות וכינויים שבאים לתאר תת מגזר בחברה הדתית לאומית שעדיין לא הפנימה שכל אלה הם בכלל וריאציות שונות של יהדות קונסרבטיבית. האבחנה הזו עלולה להרתיע, בעיקר בשל חוסר הכרות עם הזרם הקונסרבטיבי ובשל תדמיתו המפוקפקת. רבים מבינינו ומבנינו אפילו לא יודעים להבחין בין רפורמים לקונסרבטיבים. היוצא מן הכלל שידע להכיל את האידיאולוגיה של התנועה המסורתית היה זבולון המר, בהיותו שר חינוך בשנות ה-80, כשקידם את פעילותה של קרן תל"י (תגבור לימודי יהדות) שהקימה מסגרות חינוכיות ברוח התנועה הקונסרבטיבית. נקודה למחשבה לכל המבקשים לתהות לגבי עתידה של הציונות הדתית.

זה נכון
אין ספק שהאיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו נוגד את דרכו של מנחם בגין. מנחם בגין לא היה מאחד את תנועת החירות בעלת התומכים המזרחיים עם מפלגה אשכנזית המפלגה הליברלית ומקים את גח"ל. בוודאי ובוודאי שבגין לא היה רץ במשותף עם סיעות קיצוניות דוגמת התנועה לארץ ישראל השלמה ובונה יחד איתן את הליכוד. כי הליכוד הוא בלב, הליכוד הוא בראש, אבל גם הוא, הוקם כרשימה משותפת בשנת 1973. ומזל שלא שאלנו את יצחק שמיר לדעתו על הסכמת הליכוד לרוץ במשותף עם מפלגת עולים מברית המועצות, שהיה לו חלק מרכזי בעלייתם ארצה.

הדרך לרשימות מרשימות
מחלוקת אינסופית ניטשת סביב השאלה מה עדיף (או מה פחות גרוע) – פריימריז או ועדה מסדרת? בבחירות הקרובות צפויות להיות לפחות שתי רשימות שהינן תוצר של איחוד פוליטי ויורכבו על בסיס פריימריז וועדה מסדרת גם יחד. יש לקוות שהליכוד, ישראל ביתנו, הבית היהודי והאיחוד הלאומי ישכילו לנצל את השילוב של שתי השיטות על מנת שנראה את המעלות שבהן ולא חסרונם.

כל עוד בלבב
כשסיפרו למדינאי הצרפתי, ז'ורז' קלמנסו, שבנו בן ה-22 הפך לסוציאליסט, הוא טען שאדם צעיר שאינו סוציאליסט הוא חסר לב. לעומת זאת אדם מבוגר שבוחר להיות סוציאליסט הינו חסר שכל. נראה לי שהאמירה הזו נכונה גם בחייה של מדינה. אם כך הדבר, נשאלת השאלה האם מדינה שאוטוטו חוגגת 65, מבוגרת דיה לקבל שכל?

מצד אחד
בנימין נתניהו חגג לאחרונה יום הולדת 63. עוד ארבע שנים לפנסיה.

מצד שני
אתה לא מצליח לחזות אף מהלך של נתניהו כבר ארבע שנים ואתה קורא לעצמך פרשן פוליטי?!

2 comments:

  1. כשאתה כותב על כל מיני וריאציות של הגדרות דתיות (אורתודוקסיות) ומחליט שהם פשוט קונסרבטיבים, בוריציה זו או אחרת, אינך מדייק ואף חוטא לאמת בצורה קיצונית. ראשית, הייתי שמח שכבודו יגדיר את ההבדל בין רפורמים לקונסרבטיבים באופן המעשי. צר לי, ההבדל מינורי. שנית, והרבה יותר חשוב, לו כל הדתיים לייט היו מתנהגים כפי שהקונסרבטיבים מתנהגים - הם היו מאבדים בעיניך את התואר דתיים לייט. אתן לך כמה דוגמאות: לא מכיר בית כנסת של דתיים לייט שבראשו עומדת רבנית/רבה או מה שתקרא לזה. לא תמצא מגרש חניה ליד כל בית כנסת של דתיים לייט המתמלא בזמן התפילה בשבת (להוציא כמובן את אלה במנהטן כי הנדל"ן יקר מדי למגרש חניה...), לא מצאתי דתיים לייט המתפללים עם מיקרופון בשבת אפילו לא של מכון צומת, לא מצאתי דתיים לייט האוכלים טריפה ועל כן אסור להכניס את האוכל שלהם לבית הכנסת (שגם את ההכשרים של האוכל שכן נכנס לבית הכנסת hebrew national מעט מאוד דתיים לייט היו אוכלים אם בכלל...), לא תמצא קבוצות כדורסל וכו' של בתי כנסת אורתודוקסים משום סוג משחקים בשבת, לא תמצא ישיבה מעורבת בבית כנסת של אף תת- קבוצה שציינת (למעט אולי דתל"שים שפשוט לא מתפללים...), באף בית כנסת כנ"ל אין חזניות, עליות של נשים לתורה בפני גברים ואף לא רבנים/רבניות להב"טים. את כל הדוגמאות האלו אני מכיר מיד ראשונה ויכול לתת לך דוגמאות חיות לכולם. איני יודע אם יש לכבודו אג'נדה סמויה ולכן כתב את הנ"ל או שזה נכתב בתמימות מחוסר ידע. לרוב, אני ממש נהנה לקרוא את מה שיש לך לומר ולכן ממש התפלאתי כשקראתי את דבריך ביום שישי האחרון.

    השבמחק
  2. כפי שכתבתי, מדובר בווריאציות שונות של יהדות קונסרבטיבית. הבסיס להשוואה היה בעיקר ביחס להלכה ולאו דווקא ברמה הפרקטית. אני מכיר מספיק לייטים (כשם כל לכל הגדרות שהבאתי) שמגדירים עצמם כדתיים / מאמינים ולא שומרים שבת (לדוגמא) בצורתה האורתודוקסית כשהם בחדרי חדרים (אם כי הם יספרו על כך לחבריהם הטובים) - לדוגמא, מסמסים בשבת או מדליקים ומכבים מזגנים ללא שעון שבת. מכיר את התופעה?
    זה נכון שברמת הפרקטיקה אולי יש הבדלים בין הלייטים לקונסרבטיבים, אבל זה נובע משלוש סיבות עיקריות לדעתי:
    א. אצל הלייטים זו תופעה חדשה מאד יחסית.
    ב. הלייטים עדיין לא מאורגנים בקהילות ממוסדות.
    ג. ללייטים אין משנה סדורה כתובה ולא מנהיגים רוחניים שמתווים דרך אחידה (יחסית).

    השבמחק