יום שישי, 12 ביולי 2013

לא אקטואלי - 12.07.13

שתי גדות
נתניהו (שוב) חצה את הרוביקון. רק שאני כבר לא מצליח לעקוב ואיני יודע אם זה קרה מספר זוגי או אי זוגי של פעמים ובאיזה צד שלו הוא ניצב.

לא כולל שירות
בשבוע שעבר אישרה הממשלה את הרפורמה בכוח האדם בשירות המדינה שעיקריה הם: מתן קביעות וקביעת גובה השכר בהתאם לביצועים, קידום עובדים מצטיינים במסלול מהיר, הגבלת תקופת כהונה של סגל ניהולי בכיר וייעול תהליכי קבלת עובדים חדשים לעבודה. אלא שהעיקר חסר מן הספר, והוא מתן משקל בהערכת הביצועים גם לחוות דעת של מקבלי השירות הרלוונטיים, זאת אומרת אנחנו, הציבור. יתרה מזאת, במקרה של השירות הציבורי, שמונה מעט יותר משישים ריבוא עובדים, דעתו של הציבור חשובה פי כמה, מכיוון שהוא אינו רק הלקוח, אלא גם מי שנותן את הכסף.

הרועץ המשפטי
בימים אלה מקודמת בכנסת הצעת חוק אשר נועדה לאפשר ללוחמי צה"ל להגיש תביעת לשון הרע נגד משמיציהם. כידוע, הטריגר לאותה הצעה הוא סרטו הפסידו תעודי של מוחמד בכרי, 'ג'נין ג'נין'. הצעת חוק זו לא הייתה צריכה לבוא לעולם. לא בשל הטענה הפסידו דמוקרטית כאילו החוק פוגע בחופש הביטוי, אלא משום שבמציאות החוקית הנוכחית יכול היועץ המשפטי לממשלה להגיש תביעת דיבה כזו אם רק ירצה. אלא שעו"ד יהודה ויינשטיין בוחר לא לעשות כן על מנת לא לעורר את האליטות המשפטיות נגדו ועוד מוסיף חטא על פשע כשבחר לצאת נגד הצעת החוק. משום מה, בדמוקרטיה של ויינשטיין, אין ערך לזכותו של אדם לשמור על שמו הטוב, ששוב שוכח שתפקידו לייעץ לממשלה ולא להיות לה לרועץ.

ביקור התזמורת
במדינה מתוקנת, הייתה אמורה להיות בידי הציבור אפשרות למשב את היועץ המשפטי. אלא שכאמור, הרפורמה בשירות המדינה, לפחות במתכונתה הנוכחית, לא בנויה לכך. בנוסף, גם הגוף שאמור לבקר את הפרקליטות ועל הקמתו הוכרז השבוע גם לא צפוי לתת מענה. ראשית, משום שעל פי התנועה למשילות ודמוקרטיה, מדובר באחיזת עיניים מכיוון שגוף שנבחר ע"י היועץ המשפטי עצמו והכפופים לו מוגבל ביכולת האמיתית לבצע בקרה עצמית. על כן, פתרון מלא יהיה בהקמת גוף ביקורת עצמאי, בלתי כפוף לפקידי משרד המשפטים ובעל סמכויות שכל מעמדו מוסדר בחקיקה. עד שזה יקרה, ממשיכה המערכת המשפטית לנהוג בסטנדרט כפול כאשר היא דורשת מנבחרי ציבור דברים שמשום מה אף פעם לא חלים עליה.

תערוכת חינם
השבוע ציינו במוזיאון ישראל את המבקר ה-200,000 בתערוכת הורדוס המושקעת. הביקור בתערוכה מומלץ במיוחד למי שמעדיף את המיזוג הנעים על פני שיטוט בין מפעליו האדריכליים של הורדוס ברחבי הארץ. תערוכה מרשימה נוספת שנפתחה לאחרונה במוזיאון היא 'תעתועים' שכוללת כ-80 יצירות שעוסקות באשליות והטעיות של חושים. למרות שתערוכה זו ממוקמת באגף הנוער, היא מתאימה לכל גיל וכוללת מיצגים ייחודיים שלא ניתן למצוא במוזיאוני מדע למיניהם. בימי שלישי, שישי ושבת, הביקור בתערוכה הוא בחינם לילדים וכן לכל אורך חודש אוגוסט. זו לא אשליה.

שביתת הנמלים
אחת הדרכים להעלות נושא לסדר היום היא התבטאות של פוליטיקאי בכיר. לדוגמא, לפני כחודש התבטא השר נפתלי בנט נגד הנמלים שפשטו על ביתו עם בוא הקיץ. היו מי שסירבו להבין את ההומור ועשו מכך חגיגה שלמה, אבל הבעיה נותרה בעינה. עם זאת, לא תמיד הממשלה יודעת לייצר פתרון, ולעזרתה מגיעים ארגוני המגזר השלישי. לדוגמא, ארגון 'טבע עברי' פרסם לאחרונה שורת המלצות להתמודדות טבעית ולא רעילה עם המטרד: משטיפה באמצעות חומץ דרך פיזור קמח תירס ועד שתילת פרחי אמנון ותמר. המלצות אלה יעילות במיוחד דווקא משום שאחד הגורמים שמושכים נמלים הוא הלכלוך שמותירים ילדים קטנים, אשר לא רצוי לפזר בסביבתם חומרים רעילים.

שפת משפחה
האקדמיה ללשון העברית הקימה ועדה מיוחדת באקדמיה ששותפים לה נציגי משרדים ממשלתיים ומשפטנים אשר שוקדת על קביעת מונחים שייתנו מענה למגוון המשפחות בישראל. אחת הבעיות אליהן נדרשה הוועדה היא להתמודד עם שם התואר 'חורג', אשר מקורו בספרות חז"ל, ואולם דבקה בו משמעות שלילית – הן בגלל שורשו הן בגלל אגדות הילדים על האם החורגת הרעה. עד כה, עלו כמה הצעות, ביניהן: הוספת מילת היחס 'כ' – 'כאם', 'כאב', 'כאח', 'כבת' וכדומה; הוספת סיומת -ן – 'הורן', 'אחן' וכדומה. בינתיים, הוועדה החליטה להציג את ההצעות באתר האקדמיה ולבקש משוב מן הציבור ואף הצעות אחרות. אני מצדי, החלטתי לחפש מילה עבור קוראים שהקשר האמיץ שלי עימם גורם לי להרגיש כאילו הם משפחה. נראה לי שבינתיים אלך על קוראן.

הב אב
רמדאן קרים, אב חמים. משהו פה לא מסתדר. בינתיים, החלטתי שאני לא מתגלח בגלל שנאת חינם. למכונות גילוח. לעומת זאת, מנשות הכותל הייתי מצפה כי לרגל ראש חודש אב הן יבקשו להתפלל במתחם הר הבית.

השתא נור
אנשים רבים חושבים שלאפה בירושלמית זה אש-תנור. לא נכון! מסתבר שאש-תנור זה משהו אחר לגמרי. זה נראה אמנם כמו לאפה, אבל אש-תנור הוא יותר קשיח ולא מתלפף כמו לאפה. באש-תנור יש חומרים מעט אחרים (אין סוכר ושמרים ויש חיטה מלאה ועוד כמה רכיבים) אשר מאפשרים לפיתה לשמור על טריות במשך כמה שבועות. האש-תנור שימש בעיקר בדווים נוודים והיום משמש דתיים שרוצים לטייל עם לחם כשר בציווילזציות רחוקות. את כל זה לימד אותי חסן, ערבי חמוד שפגשתי לאחרונה במעבר קלנדיה, כשביקרתי אותו במאפייה ירושלמית בה הוא עובד כבר יותר מעשרים שנה. מסוג הדברים שלא התכוננתי אליהם כשהתחלתי את פעילותי ביוזמת 'זכויות אדם כחולבן' להגנה על זכויות אדם של פלסטינים מנקודת מבט לאומית-ליברלית.

גישה לגלישה
"לאחרונה עולים לכותרות מקרים מזעזעים אשר נגרמים בין השאר בשל גלישה לא מבוקרת של ילדים ברשת האינטרנט. נראה כי בשלה השעה שהמיזמים הרבים של מה שקרוי 'אינטרנט כשר' ימתגו את האינטרנט החינוכי גם עבור חילונים שלא מוכנים להכניס אליהם הביתה שום דבר כשר." דברים הללו נכתבו כאן כבר לפני 4 שנים. בזמן בו מספר חברות התעקשו לשווק סינון תכנים ברשת כ-'אינטרנט כשר', מגיעים נטוויז'ן, קוראים לזה מסננט וצפויים לקחת את כל הקופה. שיעור ראשון בשיווק. כשר או לא, מזל שיש אינטרנט.

מראה מקום
הווייז חכם מהמשתמשים בו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה