יום שבת, 17 בינואר 2015

לא אקטואלי - 17.1.15



מפלגה אבודה
במסגרת המלצות הפריימריז לחברי הפייסבוק שלי, אלו היו המלצותיי למפלגת העבודה. נכון, איני מצביע למפלגת העבודה, אבל בכל זאת, מדובר בתנועה שהקימה את המדינה ויש לה זכויות רבות. למרות שאני איש ימין, אני מספיק ישר להודות שיש הרבה מועמדים ראויים, אבל החלטתי להסתפק בשלושה שמות בלבד, של אישים בעלי ניסיון וחזון, שעשו משהו בחיים שלהם, ושאני מאד מעריך את פועלם, ועל כן אשמח מאד אם חבריי פה יצביעו להם על מנת שנזכה לראות אותם ברשימת המחנה הציוני לכנסת ה-20:
א. דוד בן גוריון.
ב. יצחק טבנקין.
ג. יגאל אלון.
לא עבד לי.
בתמונה: מפלגה אבודה

על משפחות אצולה ומזג שיפוטי
השבוע פגשתי את פרופ' אריה נאור, בן זוגה של השופטת מרים נאור, הנשיאה הנכנסת של בית המשפט העליון. בירכתי אותו על המינוי המכובד ותהיתי בקול רם, אם עכשיו מאחלים לו בכל מקום אליו הוא מגיע, נשיאה טובה. ברוב אצילותו הוא צחקק קלות, למרות שלא עמוק כל כך בלב הוא בטח רצה להוריד לי כאפה.

בכי רע
תקופת בחירות, סיכום ביניים:
     הבית היהודי - משהו אותו דבר מתחיל. וזה לא בהכרח כל כך רע. לעבודה זה עובד יופי.
     מפלגת העבודה בחרה יופי של רשימה למפלגת אופוזיציה.
     נראה עכשיו את מרצ בוחרים רשימה שתבדל אותם מהרשימה של בוז'י ולבני.
     כחלון מתחיל להרגיש לי כמו טרול. יש סיכוי שאם יתעלמו ממנו הוא יעלם.
     אצל ליברמן מילה זו מילה. ת'כלס. עשייה גדולה לא הייתה שם.
     יש עתיד רק אם יש כזה דבר פוליטיקה חדשה 2.
     הקמפיין של הליכוד צריך להיות המחנה הלאומי מול המחנה הציני.
     אל תספידו את ש"ס כל כך מהר. תנו לאלי ישי לעשות את זה.
  
סוף עונה
יש משהו סמלי בזה שהעונות של פולישוק ושל משה מזרחי נגמרו באותו שבוע (רק שיהיה ברור: אין לי שום דבר נגד פולישוק. אם יש מפלגה שלוקחת אותו, אני מבטיח לה את הקול של אשתי).

שלג בירושלים! (מוגש כשירות לציבור שלא מכיר את ירושמיים)


14 תגובות:

  1. אכן, בימי גולדה מאיר הליכוד עוד לא הקים התנחלויות ואפשר היה לנזוף בו על כך. מאז הליכוד למד לעשות את העבודה הזאת על בוריה, אפילו יותר טוב ממה שהעבודה עשתה בימיה, כך שבאמת אין שום צורך שמפלגת העבודה של ימינו תתחרה בה. גולדה מאיר אילו קמה מקברה היתה יכולה בהחלט למצוא את מקומה בליכוד של היום, אני חושב שגם יגאל אלון (התומך המובהק ביותר כיום של "תכנית אלון" והשמירה על שלטון ישראלי בבקעת הירדן הוא ללא ספק בנימין נתניהו. יצחק טבנקין אני חושב שהיה מעדיף ובצדק את "הבית היהודי". במפלגת העבודה של היום אני בהחלט לא חושב שהיה לאנשים האלה מקום. במפה הפוליטית של היום יש מספיק מפלגות ימין, אין צורך שגם העבודה תהיה ימין.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז מה שאתה אומר זה בעצם שהליכוד חיקה בהצלחה את מפלגת העבודה ולכן היא מיותרת?

      מחק
  2. לא, מה שאני אומר זה שמפלגת העבודה היתה פעם מפלגה ימנית מובהקת שניהלה מדיניות ימנית מובהקת והמודעה שהבאת כאן מעידה על כך בצורה ברורה. אחר כך הליכוד לקח לעצמו את התפקיד להיות מפלגה ימנית וממלא אותו בצורה טובה בהחלט. לכן בהחלט אין שום צורך שתהיה כאן עוד מפלגה בדמותה של מפלגת העבודה כפי שהיתה בימי גולדה מאיר, את התפקיד הזה ממלא הליכוד בהצלחה. לעומת זאת יש בהחלט צורך ומקום בזירה הפוליטית הישראלית במפלגת עבודה נוסח 2015, מפלגת עבודה שנמצאת הרבה שמאלה ממפלגת הליכוד ויש תהום פוליטית ואידאולוגית בינה לבין הליכוד. מפלגת העבודה של היום לא תתגאה שהיא בונה התנחלויות ולא תתקיף את הליכוד שהוא לא בונה התנחלויות, זה יהיה מצחיק. במפלגת העבודה של היום זוכה במקום הראשון בפריימריס מי שנאבקה בכל כוחה בכנסת כדי לחסום את צינור הכסף להתנחלויות. זה מי שחברי מפלגת העבודה 2015 רוצים בראשם, זה מה שמפלגת העבודה מייצגת היום. זה בהחלט לא מיותר, זה להיפך חיוני ביותר.

    השבמחק
  3. מפלגת העבודה של היום היא לא המפלגה של יגאל אלון ובטח לא של טבנקין (של בן גוריון אולי, הוא ב-1967 קרא לצאת מכל השטחים שנכבשו מלבד ירושלים). זאת פשוט לא אותה המפלגה, זה משהו אחר לגמרי, לטוב או לרע (לטוב לדעתי, לרע לדעתך). דברים כאלה קורים בפוליטיקה, ולא רק אצלנו. המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית היתה במשך מאה שנה, מאמצע המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20, מפלגתם של הגזענים הלבנים החשוכים ביותר בדרום ארצות הברית, המפלגה שנשאה ברמה את דגל האפליה הגזעית נגד השחורים ונציגי המפלגה ממשו זאת הלכה למעשה בכל כוחם. עד 1940 ההשתתפות בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית בדרום ארצות הברית היתה באופן רשמי ופורמלי מוגבלת ללבנים בלבד. שחור לא היה יכול להיות שם חבר המפלגה הדמוקרטית אפילו אילו רצה (לא שלשחורים היה ממש חשק לכך...). אילו היו מנהיגי המפלגה הדמוקרטית מאותם ימים קמים לתחיה, איזו קבלת פנים הם היו מקבלים במפלגה של הנשיא ברק אובמה?

    השבמחק
  4. ניואנסים. אז מה שקרה למפלגת העבודה הפך את מרצ למפלגה מיותרת.

    השבמחק
  5. לא ממש, למרות שיש מי שחושבים כך. עדיין צריך משמאל למפלגת העבודה מפלגה שאומרת בצורה ברורה וחד משמעית שלפלסטינים יש זכות למדינה, שמדינת ישראל צריכה לצאת מכל השטחים הכבושים בלי יוצא מהכלל, שמזרח ירושלים צריכה להיות בירת פלסטין. מפלגת העבודה עושה צעדים טובים בכיוון הזה, אבל היא רחוקה מלהגיד את זה בצורה ברורה, חד משמעית, בוטה, בלי להתנצל (אם להשתמש בביטוי מהצד השני של המפה הפוליטית...). זה שבליכוד יש הרבה אנשי ימין קיצוני לא הופך את הבית היהודי למפלגה מיותרת.

    השבמחק
  6. בהרבה מאד מובנים, מה שקרה לליכוד ייתר את הבית היהודי. נדמה לי שמה שקרה בפריימריז האחרונים בליכוד ובבית היהודי עצר את המגמה הזו.
    לעומת זאת, התוצאות של הפריימריז בעבודה ובמרצ, מראים שהמגמה בעיצומה...

    השבמחק
  7. הייתי מאד שמח אילו העבודה היתה הוכלת שמאלה עדי כדי כך שהיא תייתר את מרצ, זה בהחלט עדיין לא קרה. אם וכאשר ממשלת עבודה תחתום הסכם עם הפלסטינים וגם תממש אותו בפועל, סביר שאז באמת לא יהיה צורך בקיום נפרד של מרצ. בשביל זה צריך 1) שהרצוג ולבני באמת ינצחו בבחירות ו-2) שבהיותם בממשלה הם באמת יחתמו הסכם שלום ויאפשרו את הקמתה של מדינת פלסטין העצמאית. אני מקווה שזה יקרה, אני לגמרי לא בטוח.

    השבמחק
  8. ראה למשל את מאמרו של דימיטרי שומסקי בהארץ משלשום, "אין לי מרצ אחרת".
    http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2542172
    אני מקווה שהוא טועה בניתוח הזה, אני לגמרי לא בטוח. על הרצוג מוטלת חובת ההוכחה ששומסקי (והוא לא היחיד) טועה ושמפלגת העבודה אכן מתכוונת ברצינות להוציא את מדינת ישראל מהשטחים שנמצאים תחת הכיבוש הצה"לי כבר 47 שנה.

    השבמחק
  9. ככל שהעבודה תאמץ יותר את העמדות של מרץ, כך כוחה האלקטורלי יקטן. מה שסתיו שפיר עושה לעבודה, זה מה שפייגלין עשה לליכוד.

    השבמחק
  10. יתכן שכך. זה לא ממש מפריע לי. אם העבודה לא נוקטת עמדות ששונות באופן מהותי מעמדות הליכוד, בשביל מה שתגיע לשלטון? אם העבודה תגיע לשלטון ומדינת ישראל בשלטו העבודה תמשיך לקיים שלטון כיבוש על הפלסטינים, בשביל מה אני צריך את זה? מיותר לגמרי ואפילו מזיק. אני מקווה שהציבור הישראלי בשל לעשות שלום עם הפלסטינים ולהעלות לשלטון מפלגה שרוצה ויכולה לעשות את זה. היה ולא - אז עדיף שהליכוד המקורי ישאר בשלטון והעבודה כמפלגה שמאלית באמת ואופוזיציה גדולה וחזקה תתרכז בלתקוע לנתניהו מקלות בגלגלים להשליך לפניו קליפות בננה שיחליק עליהן ולערער ולהחליש את מעמדו בכל דרך (חוקית) עד שיפול.

    השבמחק
  11. מעולה, כי גם לי לא מפריע שמפלגת העבודה תקטן אם תמשיך בדרכה אל מחוזות הפוסט ציונות, אם כי זה באמת יהיה חבל.

    השבמחק
  12. החשוב ביותר זה לא אם מפלגת העבודה תגדל או תקטן אלא שיהיה לה משהו מהותי להציע.
    אני אגב לא בטוח שמפלגת העבודה תקטן - לפחות זה לא נראה כך בסקרים. בהחלט יכול להיות שלפהתעתך מפלגת העבודה תנקוט בדרך שמאד לא נראית לך ובכל זאת תזכה באמון העם ותקים את הממשלה הבאה.

    השבמחק
  13. אותי יותר מעניין אם לבני והרצוג יקבלו יותר מ-21 המנדטים שיש להם. לדעתי הם יקבלו קצת יותר, בעיקר על חשבון מרצ ולפיד. במקרה כזה, זה לא באמת משנה.

    השבמחק